Vești importante de la Tribunalul Constanța în legătură cu una dintre cele mai mari taxe speciale din Mangalia, ce trebuie achitată și în stațiunile din sudul litoralului, cuantumul acesteia putând ajunge la echivalentul a 15.000 de euro!
Judecătorii de la Secția de Contencios administrativ și fiscal a instanței au anulat ieri, 8 mai 2025, în primă instanță, Regulamentul prin care a fost introdusă taxa specială pentru eliberarea / vizarea autorizației / avizului program de funcționare pentru activităţile de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţă în Municipiul Mangalia și stațiuni pentru anul 2024.
Hotărârea Tribunalului este însă supusă recursului, calea de atac putând fi declarată în termen de 15 zile de la comunicarea deciziei motivate a instanței.
Taxa specială, atacată de o companie ce deține un depozit de materiale de construcții în oraș
Anularea regulamentului de instituire a taxei speciale din Mangalia a fost decisă în procesul deschis de Max SRL, societate ce deține un depozit de materiale de construcții în oraș, pe strada MI Dobrogeanu, nr. 67.
Dosarul are indicativul 5150/118/2024 și a fost înregistrat pe rolul Secției de Contencios administrativ și fiscal a instanței la data de 31 iulie 2024, părți în cauză fiind compania Max SRL, în calitate de reclamant și pârâții Consiliul Local al Municipiului Mangalia și Unitatea Administrativ Teritorială Municipiul Mangalia.
Obiectul dosarului este reprezentat de o cerere de anulare a unui act administrativ al Consiliului Local, dar și de o cerere vizând obligația de a face și pretenții, în speță fiind vorba despre Hotărârea nr. 330 din 21 decembrie 2023, „privind instituirea taxei speciale pentru eliberarea/ vizarea autorizației/ avizului program de funcționare pentru activitățile de comercializare a produselor și serviciilor de piață în Municipiul Mangalia pentru anul 2024“.
Minuta hotărârii de anulare a taxei
Iată minuta hotărârii de ieri, 8 mai 2025, a Tribunalului Constanța:
„Admite cererea de chemare în judecată formulată de reclamanta Max SRL în contradictoriu cu pârâţii Consiliul Local al Municipiului Mangalia şi Unitatea Administrativ Teritorială Municipiul Mangalia.
Anulează art. 1, art. 2 alin. 1 lit. c, alin. 2, alin. 3 şi art. 5 ale HCL Mangalia nr. 330/21.12.2023, precum şi anexa acestei hotărâri reprezentând Regulamentul de stabilite şi aplicare a taxei speciale pentru eliberarea/vizarea autorizaţiei/avizului program de funcţionare pentru activităţile de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţă în Municipiul Mangalia pentru anul 2024.
Obligă pe pârâta Unitatea Administrativ Teritorială Municipiul Mangalia să restituie reclamantei Max SRL cuantumul taxei speciale achitate în temeiul HCL Mangalia nr. 330/21.12.2023, aferent anului 2024.
Cu recurs în termen de 15 zile de la comunicare, ce se va depune la Tribunalul Constanţa – Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Pronunţată astăzi, 08.05.2025, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea instanţei“
Cu alte cuvinte, Primăria Mangalia va trebui să îi returneze companiei private suma achitată cu titlul de taxă specială, cuantumul fiind de 80.000 de lei (circa 15.000 de euro), în cazul în care hotărârea Tribunalului va rămâne definitivă.
Pe de altă parte, municipalitatea are la dispoziție un termen de 15 zile de la primirea hotărârii motivate a instanței pentru a declara recurs.
Dacă se va declara recurs în cauză, dosarul va fi înaintat Curții de Apel Constanța, instanța de control judiciar în cauză.
Ce prevăd articolele anulate din HCL
În ce privește minuta hotărârii instanței, se precizează, după cum am arătat anterior, că judecătorii au anulat articolul 1, articolul 2 alineatul 1 litera c), alineatele 2 și 3, dar și articolul 5 ale hotărârii prin care a fost introdusă taxa specială, dar și anexa ce cuprinde Regulamentul de stabilire și aplicare a impozitului special.
Potrivit datelor oficiale consultate de Ziarul Amprenta, articolul 1 din HCL anulată de Tribunal prevede următoarele:
(1) Se aprobă instituirea taxei speciale pentru eliberarea/ vizarea autorizației/ avizului program de funcționare în cotele stabilite prin prezentul act administrativ, începând cu data de 01.01.2024.
(2) Taxa specială este necesară pentru amenajarea și întreținerea parcurilor, locurilor de joacă și grădinilor publice în municipiul Mangalia si statiunile arondate.
(3) Taxa constituie venit cu destinație specială la bugetul local fiind instituită din rațiuni de creștere a gradului de confort și atractivitate a municipiului Mangalia si statiunile arondate.
(4) Responsabilitatea încasării taxei speciale pentru eliberarea/vizarea autorizațiilor de funcționare și a avizelor program de funcționare eliberate pentru activitățile de comercializare a bunurilor și serviciilor revine Direcției Turism și Mediul de Afaceri, iar administrarea revine Direcției Gospodărire Urbană și Servicii Publice, din cadrul aparatului de specialitate al primarului.
În continuare, articolul 2, alineatul 1, litera c) prevede următoarele:
Art. 2. (1) Taxa specială pentru eliberarea/ vizarea autorizației/ avizului program de funcționare pentru activitățile de comercializare a bunurilor și serviciilor se încasează de la operatorii economici respectiv, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale și persoane juridice, care își desfășoară pe teritoriul administrativ al municipiului Mangalia, astfel:
c) pentru unitățile din municipiul Mangalia (inclusiv stațiunile turistice Saturn, Venus, Cap Aurora, Jupiter, Neptun, Olimp), ce desfășoară activități cu caracter permanent ce se regăsesc în CAEN – Rev 2 diviziunea 46 si diviziunea 47 grupele 471, 472, 475, 476 si 477 care sunt organizate similar categoriilor de supermagazin și hipermagazin, așa cum sunt definite de art. 4 lit. r) și s) din O.G. nr.99/2000, și au suprafața de vânzare de peste 250 mp, taxa pentru eliberarea/vizarea autorizației/ avizului program de funcționare se stabilește în sumă de 80.000 lei;
La rândul lor, alineatele 2 și 3 din același articol prevăd următoarele:
2) Autorizația/ avizul program de funcționare se vizează anual, operatorii economici având obligația depunerii cererii până la 31 ianuarie, taxa specială aplicată având cuantumul conform alin.(1) lit. a)- g).
(3) Taxa specială pentru eliberarea/vizarea autorizației/ avizului program de funcționare pentru activitățile de comercializare a produselor și serviciilor de piață, se achită integral până la data de 31.03.2024, inclusiv.
În final, în articolul 5 din HCL anulată de Tribunal se arată că
Art. 5. Se aprobă Regulamentul de stabilire și aplicare a taxei speciale pentru eliberarea/ vizarea autorizației/ avizului program de funcționare pentru activitățile de comercializare a produselor și serviciilor de piață în municipiul Mangalia, conform anexei, care constituie parte integrantă a prezentului act administrativ.
Așa cum am precizat anterior și după cum se arată clar și în minuta hotărârii instanței, Regulamentul de stabilire și aplicare a acestei taxe speciale a fost, de asemenea, anulat de instanță.
Rămâne însă de văzut dacă în cauză se va declara recurs, situație în care Curtea de Apel Constanța va avea ultimul cuvânt în cauză.
Întreaga hotărâre adoptată de consilierii locali la finele lunii decembrie 2023 și anulată acum în primă instanță de judecătorii de la Tribunalul Constanța poate fi consultată în cele ce urmează:
Cecilia Zagoneanu, ziarulamprenta 09.05.2025
https://www.youtube.com/watch%3Fv%3DrHR-ejRj1uo
Comentariu by Anonim — 9 mai 2025 @ 16:53
Mai vin si altele. Vine scadenta, primare!
Comentariu by Anonim — 9 mai 2025 @ 17:05
Felicitări!
În 2024, am făcut petiție la Prefect pe taxele speciale. O dată pentru nelegalitatea HCL 330/2023, apoi pe modificarea în luna Mai 2024, cu HCL 94/2024, deoarece Codul Fiscal interzice modificarea unor taxe în decursul anului.
Dar nu am mai pornit acțiunea, pentru că am văzut deja pornită alta, nu am vrut să periclitez acțiunea cuiva prejudiciat, având o putere de calitate procesuală mai mare, la mine s-ar fi apărat trimisul primarului că politică etc.
Asa se face! Nu cum se băga aiurea cineva peste ce făceam și apoi le pierde.
Pentru aceleași motive ar fi trebuit atacată și HCL 180/2024, dar nu se poate pentru că a fost revocată cu HCL 295/2024. Pe care prefectul a atacat-o.
Astfel că singura posibilitate a fost să intru în acțiunea Prefectului, in interes alăturat cu Consiliul Local. A mai întrat cineva, dar las sa va spună dacă va considera.
Acțiunea are următorul termen în 09.04.2025.
Dar am aflat că primarul încasează taxele de Autorizare și Taxele de Promovare Turistică.
Prefectul a atacat HCL 295/2024 când deja intrase în circuitul civil, în vigoare de la 01.01.2025. Legea spune că nu se suspendă, dacă a intrat în circuitul civil, până instanta hotareste.
O să fac o petiție Prefectului să clarifice.
Comentariu by Mentalistul — 10 mai 2025 @ 2:52
„Asa se face! Nu cum se băga aiurea cineva peste ce făceam și apoi le pierde.”
…
„Acțiunea are următorul termen în 09.04.2025.”
Cu mantinala ?
Comentariu by nabuco — 10 mai 2025 @ 9:37
^ mantinela.
Comentariu by nabuco — 10 mai 2025 @ 9:38
Direct. Fără mantinelă.
Comentariu by Mentalistul — 10 mai 2025 @ 19:46