Politica locală în Mangalia

16 ianuarie 2025

FB Radu Cristian

Filed under: administraţie publică — lucian visa @ 11:52
Astăzi, de Ziua Culturii Naționale îi sărbătorim pe toți cei care au contribuit și contribuie la dezvoltarea sectoarelor culturale si creative. Cu această ocazie îi încurajazez pe tineri să se exprime în orice formă artistică simt, iar celor cu experiență le cer să fie îngăduitori pentru că tot ceea ce considerăm controversat acum, poate constitui, mai târziu, un element important al culturii noastre naționale.
De asemenea, le mulțumesc artiștilor care, prin creațiile lor, au crescut renumele zonei noastre și îi îndemn să folosească infrastructura culturală pe care o avem la dispoziție pentru a interacționa cu publicul.
15.01.2025

36 Comments

  1. Unde ai sărbătorit, la cofetărie ? https://www.tiktok.com/@cristian.radu127/video/7458687239762021654 A organizat ceva direcția de cultură ? În afară că distrugeți biblioteci, ce mai faceți pentru cultură ? Am uitat asta https://www.mangalianews.ro/2025/01/16/campionatul-national-de-super-rally-2025-prima-etapa-la-mangalia/

    Vezi și https://uzpr.ro/16/01/2025/celalalt-eminescu-jurnalistul-de-silvana-cojocarasu/ Măcar pune-i pe trepădușii de partid de la cultură, să citească articolul.

    Comentariu by lucian visa — 16 ianuarie 2025 @ 11:55

  2. https://www.facebook.com/share/p/19ZM5SGAzM/

    Comentariu by Mentalistul — 16 ianuarie 2025 @ 12:26

  3. https://www.realitatea.net/stiri/actual/realitatea-plus-dezvaluie-unde-se-ascunde-familia-iohannis-carmen-iohannis-este-pazita-draconic-de-agentii-spp-cand-merge-la-biserica_6787e43f798e2d467042ac28
    Sa fie invitati la galeria de arta si sa li se dezvaluie faptul ca acolo era o biblioteca (franceza).

    Comentariu by nabuco — 16 ianuarie 2025 @ 12:34

  4. https://www.replicaonline.ro/un-interlop-din-mangalia-trimis-in-judecata-pentru-camatarie-jongla-cu-sute-de-mii-de-euro-si-nu-l-deranja-nimeni-615552

    Comentariu by anonim — 16 ianuarie 2025 @ 13:34

  5. Off-topic: https://stirilemedia.ro/actualitate/exclusivitate-combinatul-chimic-turnu-magurele-a-fost-preluat-de-o-companie-condusa-de-dan-moraru/

    Este unul din cele mai mari combinate chimice din țară. Va fi repus în funcțiune.

    《Dan Moraru, președintele UNPR-RSE, a transmis tuturor antreprenorilor români un mesaj puternic: „Curaj pentru investiții în reconstrucția României! Să construim viitorul copiilor noștri așa cum îl dorim!”》

    Comentariu by Mentalistul — 16 ianuarie 2025 @ 14:51

  6. https://conversational-leadership.net/knowledge-cafe-going-off-topic/

    Comentariu by nabuco — 16 ianuarie 2025 @ 15:43

  7. La ce mesaje dă acest Moraru pare cam suveranist-fascist.

    Comentariu by Anonim — 16 ianuarie 2025 @ 16:20

  8. Pt.7: Eu nu prea pricep ceva a pățit omenirea, de s-a prostit în halul acesta.
    Tocmai ce ai citit o mulțime de lucruri, de filosofie politică, și tot ce ai înțeles tu este că cei care își iubesc țara sunt fasciști.

    Metodele în fac fasciști, nu scopul.
    Peste 1 milion de români s-au făcut legionari în 1940, seduși de ideile de patriotism și nationalism. Nu patriotismul și naționalismul sunt lucruri rele, ci ceea ce fac în numele fasciștii/suveraniștii în numele naționalismului și patriotismului.

    Patrioți suntem toți. Naționaliști suntem toți.
    Atunci când te impui extremist, chiar dacă este pentru naționalism, ori pentru religie, este fascism.

    Mesajul transmis de Moraru este un exemplu de naționalism constructiv. Știți de ce nu mai investesc antreprenorii în România? Pentru riscul privind stabilitatea. Extrema dreaptă s-a mărit în România, a devenit un pericol privind instabilitatea economica. Mai ales cu Georgescu și Simion care promit natuinalizare economică forțată. Ceea ce va distruge economia României.

    Investițiile din ultima perioada a grupului nostru UNPR-RSE au fost pentru dezvoltarea României. Fabrica Utilaje Grele a urmat cu investiție în sport. Proiectele de construcții terminale portuare au fost urmate de achiziția unui hotel istoric. Contractele cu partenerii strategici au fost urmate de investiții în cultură și în educație.

    Astfel este patriotismul constructiv.
    Poți sa pui steagul pe tine și sa urci pe cruci, de acolo sa urli ca ești patriot, dar de fapt nu faci nimic concret pentru țară.

    Și pe partea cealaltă avem antreprenori care dezvolta concret economia României, care sponsorizează sportul, cultura, educația, arta…

    Cine merită ironizat? Ăla care a făcut nimic pentru România dar urla fascist cu ură contra inamici inventați sau cei care investesc, muncesc, dezvolta economia românească?

    Problema nu este patriotismul.
    Problema este că au deturnat patriotismul nostru și l-au pervertit într-un fascism.

    De aceea minților slabe le este greu să distingă prostiile pe care le debitează, nu știu să deosebească fascismul denumit patriotism față de patriotismul real.

    Comentariu by Mentalistul — 16 ianuarie 2025 @ 17:23

  9. Acel combinat va face îngrășăminte. Acum e criza în piață. În prezent, aducem din Kazakhstan.
    În același, avem investiții în îngrășăminte ecologice, care costă mai puțin decât ureea și nu deșertifică pământul. Dar românii nu sunt obișnuiți cu agricultura ecologică, le este teamă să folosească ceva nou.
    https://ibb.co/R7jN1h0
    https://ibb.co/XCr5Qzg

    Pe lângă ceea ce face combinatul, va produce și combustibilul viitorului: hidrogen.

    Comentariu by Mentalistul — 16 ianuarie 2025 @ 17:36

  10. Ce ziceai ca fumezi ?

    Comentariu by Ciolacu — 16 ianuarie 2025 @ 22:07

  11. Pt. #9

    https://pure.sruc.ac.uk/en/projects/cool-cows-envirocow-accelerated-breeding-for-low-methane-emission

    Comentariu by nabuco — 16 ianuarie 2025 @ 22:43

  12. Pt.10: Ne arăți cât ești de prost?

    Comentariu by Mentalistul — 17 ianuarie 2025 @ 4:31

  13. cont. @11

    https://www.cotidianul.ro/a-venit-si-ultimul-document-iohannis-poate-fi-executat-silit/

    Comentariu by nabuco — 17 ianuarie 2025 @ 13:15

  14. Așa, un răspuns dat cuiva:

    „Combinatul chimic pentru Turnu Măgurele a fost precum Șantierul Naval pentru Mangalia, adică principalul angajator al orașului.

    51% din Șantierul Naval din Mangalia au fost cumpărați de DAMEN, cu suma de 26 milioane dolari de la coreeni. Apoi au cedat 2% statului român, să îi șteargă datoriile și cu condiția ca DAMEN să dețină managementul.
    Olandezii au falimentat Șantierul Naval din Mangalia, iar acum se străduie să obțină cât mai mult de la statul român, prin instanțe. Toți angajații au fost disponibilizați. Mangalia a intrat într-o situație grea, privind locurile de muncă. Tinerii cu vârste între 20 de ani și 30 de ani au dispărut, de la 7.000 câți erau în recensământul din anul 2011, au ajuns 2.000 în recensământul din anul 2021, iar în ultimii 4 ani au mai dispărut cca 1.000.

    Fac parte din echipa UNPR-RSE, fac parte din echipa lui Dan Moraru.
    Mâine dacă s-ar scoate Șantierul Naval din Mangalia la vânzare, probabil că trustul din care fac parte are puterea să îl cumpere și să îl re-tehnologizeze pentru performanță. Dar problema este că nu mai sunt tineri în Mangalia, care să fie angajați.

    Iar dacă nu mai sunt tineri în Mangalia să fie angajați în șantierul naval, nu mai sunt pentru orice domeniu: industrie ușoară, producție, import-export dacă s-ar dezvolta portul după realizarea drumului alternativ, turism etc.

    S-a ajuns la această situație din cauza lipsei de viziune a primarului și din cauza că nu a implementat soluții pentru a păstra tinerii în Mangalia și pentru a atrage alții. În loc să dezvolte economia locală, a distrus-o.”

    Comentariu by Mentalistul — 18 ianuarie 2025 @ 8:59

  15. Pt. #14

    https://observatorconstanta.ro/2025/01/12/cei-mai-buni-elevi-matematicieni-si-fizicieni-ai-colegiului-mircea-cel-batran-la-olimpiada-din-kazakhstan/
    Bravo lor, bravo mangaliotilor: profesor Nasurla Ilhan, elev Burileanu Alexandru !

    Comentariu by nabuco — 18 ianuarie 2025 @ 15:37

  16. cont. @15
    https://cugetliber.ro/stiri-cultura-educatie-sapte-mircisti-multiplu-laureati-participa-la-olimpiada-internationala-din-kazakhstan-520311

    Comentariu by nabuco — 18 ianuarie 2025 @ 15:39

  17. Pt.8
    Asta ar trebui sa te intrebi in primul rand pe tine zilnic, ce s-a intamplat cu omenirea de s-a prostit in halul asta ca si tu faci parte din aia . Tu nu-ti dai seama, ca nu ai cum, astea iti sunt limitele, dar categoric te numeri printre ei.
    Au incercat atatia altii pe aici sa-si spuna punctul de vedere cu privire la anumite subiecte, aducand argumente solide la ceea ce afirmau, folosind un limbaj de bun simt, elevat. Si, ce sa vezi, de fiecare data intervii tu isteric , obsesiv , cu un limbaj grobian fara niciun fel de argumente, jignindu-i pe toti cei cu care nu esti de acord interpretand deformat tot ceea ce scriu acele persoane. Nu esti in stare sa intelegi un punct de vedere, sa analizezi ce vrea, de fapt, omul ala sa spuna. Din orice comentariu tu intelegi doar ura, fascism, extremism si alte aberatii. Ca sa stii si tu, cretinel, omul vede si intelege exact asa cum este el. Asta spune totul, dar absolut totul despre persoana sa. Deci, concluzia? Asa cum spui chiar tu „minților slabe le este greu să distingă prostiile pe care le debitează .”

    Comentariu by Anonim — 18 ianuarie 2025 @ 21:43

  18. Pt. 17: Mă simt onorat că îți exprimi aprecierea în atât de multe cuvinte!
    Și fără sa bagi vreo idee.

    Comentariu by Mentalistul — 18 ianuarie 2025 @ 23:53

  19. https://evz.ro/de-ce-legionarismul-si-fascismul-sunt-diferite.html

    Comentariu by lucian visa — 19 ianuarie 2025 @ 14:51

  20. Cine a scris articolul judecă mișcările fasciste după apartenența la religie: legionarii au fost ortodocși, fascistii lui Mussolini, Franco ura fanatismul și naziștii erau atei.
    Dar fascismul este asta:
    https://ro.m.wikipedia.org/wiki/Fascism
    (Mi-e mai ușor să dau link Wikipedia, deoarece corecțiile și eliminările falsurilor sunt rapide.

    Dpdv ideologic, și ISIS a fost regim fascist, si erau musulmani. Și snobismul evreu este fascism.

    Mulți politologi consideră principiile de bază ale putinismului ca fiind următoarele: autoritarismul, Eurasianismul, corporatismul, conservatorismul social, național conservatorismul, populismul de dreapta, suveranismul, etatismul, euroscepticismul, naționalismul și iredentismul rus, precum și antiamericanismul. Majoritatea analiștilor politici consideră putinismul ca fiind de dreapta. Deși Putin s-a declarat de mai multe ori ca fiind anti-fascist, unii politologi și jurnaliști au catalogat regimul acestuia ca fiind neofascist și de extrema dreaptă.

    Comentariu by Mentalistul — 19 ianuarie 2025 @ 23:25

  21. Erată: „și sionismul evreu este fascism”

    Comentariu by Mentalistul — 19 ianuarie 2025 @ 23:26

  22. Ăstia cu Genghis Han nu mai va luati de nazisti ca ați omorat mai multe persoane nevinovate ca ei …

    Comentariu by Rusu — 19 ianuarie 2025 @ 23:29

  23. Pt 23: „Cel mai mare inamic al cunoașterii nu este ignoranța, ci falsă cunoaștere.”

    Cei ai scris arată că nu ai noțiuni în domeniu, dar ai afirmații false. Plus cât de extremistă ți-e gândirea.

    1. Ai concluzionat singur că mongolii au ucis mult în timpul existenței imperiului și expansiunii lui, adică ceva rău. E și asta o prostie, să justifici ceva prezent cu ce a fost in istoria medievală, dar la acest punct mă refer că justifici un rău, cu răul făcut in trecut de alții. Asta nu schimbă faptul că e ceva rău.

    2. Genghis Han era mongol. Eu sunt tătar. Nu sunt doar culturi diferite, ci și rase diferite. Tătarii din România vorbesc limba cumană. Pentru că se trag din 7 clanuri cumane.
    În vremea lui Genghis Han, mongolii erau cei mai mari dușmani ai cumanilor, pentru că a visat Genghis Han că mongolii vor fi învinși de către cumani. Și așa s-a întâmplat până la urmă: prima înfrângere a fost in Sultanatul de Delhi, unde mamelucii cumani au preluat puterea și au învins pe mongoli. În Egipt, mamelucii au învins pe mongoli la Ayn Jalut, moment în care s-a arătat lumii că mongolii nu sunt invicibili.

    Când au atacat în Europa, motivul oficial a fost că regele Bela IV al Ungariei a acordat azil cumanilor și i-a alăturat la Curtea Ungară. Maghiarii au complotat și au ucis pe hanul cumanilor, astfel aceștia au plecat spre Valahia si Țaratul Vlaho-Bulgar. Dacă ar fi rămas alături de armata ungară, invazia mongolă ar fi fost înfrântă.
    Ce este simplu de reținut pentru cultura ta generală este că mongolii și tătarii sunt neamuri diferite. Înainte de Genghis Han nici nu a existat etnonimul mongol. „Menkhol” înseamnă „dintre cele 3 fluvii”, se referă la platoul din care provenea Genghis Han.

    3. Pentru tine fascismul există doar prin violențele și crimele pe care le-a generat de-a lungul istoriei și dacă ai justificat crimele, crezi ca ai rezolvat cazul.
    Fascismul este o ideologie, caracterizată prin naționalism extremist, misticism, violență, cultul forței, intoleranță față de alte partide, promovarea rasismului și altor discriminări etc.; regim politic instaurat pe baza acestui curent. Adică o dictatură. Noțiunea abstractă de națiune este folosită pentru a anihila drepturile individului. Iar economia fascistă s-a dovedit a fi falimentară, pentru că investițiile nu sunt sigure.

    Fascismul nu este caracterizat de tipul religiei, fasciștii au fost și atei cum au fost naziștii, este și mozaic cum sunt sioniștii, este și musulman cum a fost ISIS (statul nerecunoscut internațional, stat terorist), a fost și catolic cum au fost fasciștii lui Mussolini, a fost și musulman, cum a fost Mișcarea Legionară.

    4. O singură frază pe care ai scris-o, ai construit-o cu o mare prostie. Ne trebuie câteva biblioteci să explicăm. Este totalul trăirilor tale, este cumulul cunoștințelor tale pe care ai reusit să le acumulezi de-a lumgul vieții, este sinteza la ce ai gândit toată viața ta. Nu e doar istorie. Arată ce fel de om ești. Că în circumstanțe intense ai putea ucide un om pentru că în istorie acea națiune a făcut ceva pe care le judeci astăzi. Asta se numește condamnare colectivă, doar pe criteriul apartenenței la o etnie. Personal, cel din zilele noastre, nu sunt vinovat de ceva din evul mediu. M-ai condamnat doar în baza apartenenței la o etnie (dar și asta o greșești, din lipsă de cultură generală), încerci să îmi bagi pumnul în gura cu asta, cu o condamnare colectivă. Ăsta este fascism.
    Condamnarea colectivă este încriminată de Charta ONU a Drepturilor Omului că fiind crimă împotriva umanității.

    Într-o singură frază ai dezvăluit cine ești cu adevărat. Aș putea continua și cu alte trăsături ale tale, pe care le-ai dezvăluit, dar sunt chestiuni intime, de caracter ori de sentimente trăite, și asta nu se face în public, pentru că în privința asta respect pe orice om. De fapt, ma respect pe mine.

    Cele mai multe lucruri degeaba le-aș explica, deoarece ca să le înțelegi trebuie să vorbim aceeași limbă, să avem cantitate similară de cunoștințe, să avem amândoi IQ peste 130… Peste tot, în viață, între oameni de la asta apar disensiunile. Bineînțeles, că în realitate, este corect și are dreptate cel mai inteligent.
    Fascismul înseamnă impunere prin forță. Fără forță, fără posibilitatea violenței, fascismul nu ar fi posibil. Pentru că și extremismul naționalist, și sacrificiul pentru noțiuni abstracte, sunt prostii pentru un om rațional.
    Ideologiile care pun individul în prim plan, cum ar fi democrația, dezvoltă individul. Se ocupă de libertatea lui, de dreptatea lui, de bunăstarea lui, de educația lui, de sănătatea lui. Se ocupă de traiul omului, să îl facă mai bun.

    Comentariu by Mentalistul — 20 ianuarie 2025 @ 9:57

  24. Am citit cu atenție ce ai scris și am observat mai multe erori factuale, logice și istorice. O să le iau pe rând și o să îți explic unde greșești.

    1. „Cel mai mare inamic al cunoașterii nu este ignoranța, ci falsa cunoaștere.”

    Ai început prin a afirma că autorul textului nu are noțiuni în domeniu și face afirmații false. Totuși, nu ai demonstrat concret acest lucru. Atunci când acuzi pe cineva de „falsă cunoaștere”, trebuie să prezinți argumente solide, nu doar să faci afirmații fără dovezi.

    2. „Mongolii au ucis mult în timpul expansiunii imperiului, iar asta este ceva rău.”

    Spui că este greșit să justifici un eveniment prezent printr-un exemplu din trecut. Totuși, în același comentariu folosești argumente istorice pentru a-ți susține propriile idei. Dacă trecutul nu contează, de ce îl folosești ca să îți construiești punctul de vedere?

    În plus, faptele sunt clare:
    Mongolii chiar au provocat un număr uriaș de victime (estimările variază între 30 și 40 de milioane de morți).
    Acest aspect este documentat în surse istorice serioase, nu este o „concluzie personală”.

    A încerca să negi aceste fapte este echivalent cu a nega Holocaustul sau alte evenimente istorice bine documentate.

    3. „Genghis Han era mongol. Eu sunt tătar. Nu sunt doar culturi diferite, ci și rase diferite.”

    Aceasta este o confuzie gravă:
    Conceptul de „rase diferite” este pseudoștiințific. Tătarii și mongolii fac parte din același grup etnic mongolo-turcic. Diferențele culturale și lingvistice nu înseamnă că sunt „rase diferite”.
    Tătarii din România NU vorbesc limba cumană. Cumanul este o limbă dispărută, iar tătarii de azi vorbesc o variantă a limbii turcice.
    Etnonimul „mongol” a existat înainte de Genghis Han. Este greșit să spui că acest termen nu exista. Mongolii existau ca popor înaintea lui Genghis Han, doar că nu erau unificați.

    Așadar, ai făcut o serie de afirmații false despre istorie, lingvistică și etnografie.

    4. „Fascismul nu înseamnă doar violență, ci și ideologie naționalistă, misticism, rasism etc.”

    Nimeni nu a susținut că fascismul este definit doar prin violență. Faci un om de paie, adică răstălmăcești poziția adversarului ca să o poți combate mai ușor.

    Fascismul are într-adevăr mai multe caracteristici, iar definiția ta nu este greșită, dar o folosești într-un mod manipulator pentru a ataca interlocutorul.

    5. „O singură frază scrisă arată ce fel de om ești.”

    Asta este o tactică de manipulare: încerci să reduci întreaga gândire a unei persoane la o singură propoziție. Oamenii au gândiri complexe, iar un singur enunț nu poate defini întreaga lor viziune.

    Dacă o singură frază definește o viață întreagă, atunci și comentariul tău te definește pe tine? Sau aplici standarde diferite?

    6. „M-ai condamnat doar pe criteriul apartenenței la o etnie, ceea ce este fascism.”

    Dacă autorul nu a făcut nicio condamnare etnică, atunci afirmația ta este falsă. Mai mult, fascismul nu este doar „condamnare colectivă”, ci un întreg sistem ideologic și politic.

    În plus, chiar tu ai subliniat diferențele dintre mongoli și tătari. Nu faci și tu aceeași eroare pe care o acuzi la alții?

    7. „Trebuie să avem IQ peste 130 ca să ne înțelegem.”

    Aceasta este o încercare de a te plasa deasupra interlocutorului pe baza unui criteriu irelevant. IQ-ul nu este un argument într-o dezbatere. Inteligența nu garantează că cineva are dreptate.

    Dacă doar oamenii cu IQ mare ar putea avea dreptate, atunci toate marile dezbateri intelectuale ar fi fost inutile, pentru că ar fi avut un singur câștigător. În realitate, chiar și oameni cu IQ ridicat au opinii diferite.

    8. „Fascismul înseamnă impunere prin forță, iar ideologiile care pun individul în prim plan dezvoltă societatea.”

    Aceasta este o afirmație simplistă. Există multe ideologii care pun individul în prim plan și care au eșuat (de exemplu, anarhismul). Pe de altă parte, există regimuri autoritare care au avut succes economic și social.

    Nu orice ideologie centrată pe individ duce la progres și nu orice regim autoritar duce la eșec. Istoria este mai complexă decât această viziune alb-negru.

    Concluzie

    Comentariul tău este plin de:

    Dublu standard – folosești istoria doar când îți convine.
    Pseudoștiință – susții existența „raselor diferite” într-un mod neștiințific.
    Atacuri la persoană – în loc să argumentezi logic, încerci să îți discreditezi interlocutorul.
    Erori istorice – confunzi limbi, etnii și evenimente istorice.
    Falsă superioritate intelectuală – IQ-ul nu este un argument valid.

    Dacă vrei o dezbatere reală, discută pe fapte, nu pe atacuri personale. Dacă ai contraargumente bazate pe surse serioase, le ascult cu plăcere. Dacă nu, tot ce ai scris rămâne doar un monolog fără valoare.

    Comentariu by Domnul — 20 ianuarie 2025 @ 20:44

  25. + like@24: i-ai facut detartraj, periaj, acum depinde de el sa foloseasca apra de gura …

    PS: https://www.libertatea.ro/stiri/un-soldat-nord-coreean-capturat-de-ucraina-a-povestit-cum-a-ajuns-sa-lupte-pentru-rusia-mama-sa-nu-stie-unde-se-afla-5164869

    Comentariu by nabuco — 20 ianuarie 2025 @ 22:20

  26. @25
    Din acel link inteleg:
    Ca Ozzy este prizonierul unei ideologi, inteleg ca este precum soldatul nord-coreean, indoctrinat, lipsit de acces la adevarata cunoaștere și fără o întelegere reală a lumii.

    Ori o ironie precum cea de sus dar ca:
    A fost pus in fața adevărului, depinde de el dacă il acceptă sau rămâne captiv în proprile convingeri greșite.

    Am intuit la ce ai vrut să spui prin acel link ?

    Comentariu by Domnul — 20 ianuarie 2025 @ 22:42

  27. 2xbingo!
    … un fel de branza buna in burdud de IFN.

    Sunt pe picior de plecare, oricum sunt suparator/criptic cu prea multe link-uri, dar promit ca ma voi intoarce „la 2014”, si pun punct.
    L- am aprecitat pentru ce zice ca face pentru Mangalea, l-am votat si am convins si pe altii 4-5 sa voteze PER la alegerile trecute, nu cele recente; aveam si am o apreciere „morala” fata de tata lui Doru Marinescu.

    Comentariu by nabuco — 20 ianuarie 2025 @ 23:02

  28. Incă o dată: Cel mai mare inamic al cunoașterii nu este ignoranța, ci falsa cunoaștere.

    Dau aici din Wikipedia, cu toate că este mai complex de atât:
    „Majoritatea popoarelor turcice, din vestul Chinei până în răsăritul Europei, se pare că au caracteristici ale rasei albe (caucazian). Unii au caracteristici ale rasei albe precum ochii albaștri și părul blond sau roșcat, deși cei mai mulți reprezentanți ai popoarelor turcice au o înfățișare mediteraniană, cu părul și ochii negri, cu piele măslinie până la tuciurie. În unele zone turcice, este comună existența oamenilor care au pielea albă, părul și ochii deschiși la culoare dar care au o față cu structură mongoloidă (precum e cazul unor uzbeci sau tătari). Majoritatea persoanelor turcice au pomeții ridicați, capete rotunde și părul drept.”

    Cum spuneam, pe Wikipedia este simplist. Mai întai să clarificăm un lucru: tătarii sunt de mai multe feluri. Sunt tătarii siberieni, cum sunt chumys. Ori tătarii vorbitori de limbă bolghară, cei din Tatarstan, care se trag din Bulgarii de pe Volga. Sunt tătarii antici, care au trăit în platoul mongolic, care au facut în sec.VIII imperiul uyghur împreună cu uyghurii antici. Sunt aceeași tătari care au ucis pe tatăl lui Genghis Han. Acest tătari asiatici au dispărut, după ce i-a învins Genghis Han a ucis toți bărbații, iar femeile si copiii i-a împărțit trupelor sale. De la aceștia provine numele „tătar”, dar nu i-au apucat pe cri care mai târziu au fost numiți „tătari”.
    Kypchak-cumanii (numiți kypchak de către islamici, cumani de către latini, polovetsi de către slavi) au avut un khaganat cuman, care s-a întins pana la Porțile de Fier. Cumanii se trag din kimeki, sunt o rasă considerată caucaziană.

    Cât despre limba cumană, ți se explică simplu și clar că tătarii crimeeni vorbesc limba kypchak-cumană:
    https://ro.m.wikipedia.org/wiki/Limba_t%C4%83tar%C4%83_crimeean%C4%83

    Iar tătarii crimeeni provin din tătarii dunăreni. Li se spune tătari dunăreni pentru că ei s-au format că poporul în arealul Dobrogea-Buceag- Basarabia, având capitala la Isaccea, în Dobrogea.
    Șapte clanuri cumane – Barin Șirin, Alchin, Qifșaq, Argun, Kurlevut, Qalmaq, Mangyt – s-au adunat sub emirul Nogai Isa și au creat un stat în stat, în Hoarda de Aur. Cumanii au fost cei mai buni luptători din acele timpuri, cu așa armată Nogai a devenit conducător de facto al Hoardei de Aur, a detronat hani și a întronat hani. Întâi s-a numit „Edisan” [cele 7 clanuri], de la ei a rămas denumirea geografică Edisan, ceea ce s-a numit în trecut Tataria Nogaică. S-au adunat sub Nogai după ce maghiarii au ucis pe conducătorul cumanilor care au primit azil în Ungaria. Cumanii au părăsit Ungaria înainte de venirea mongolilor, au ajuns în Țaratul Vlaho-Bulgar. După invazie, Nogai a fost lasat cu 1 tumen (10.000) de manguți în Basarabia, ca ariergardă de apărare împotriva bizantinilor sau a „frangisganilor” (imperiul romano catolic). Prin 1272, Nogai se stabilește la Isaccea (Novodium).
    În Ungaria, era rege Ladislau Cumanul. Vorbea cumănește, se îmbrăca cumănește, trăia in yurtă cu concubine cumance. Era fiul regelui Iatvan și al prințesei Elisabeta de Cumania, astfel cumanii au ajuns în curtea ungară.

    Am citit Codex Cumanicus scris pe la 1300, este un dicționar. Am înțeles fiecare cuvânt de acolo, pentru că este limba maternă. Le fel se zice și în limba tătară. Dacă unele cuvinte diferă în limba turcă, limba cumană este identică cu limba tătară vestică (tatari dobrogeni, tatari crimeeni, tătari nogai). Și nu este aceeași cu limba tătarilor din Kazan, Astrakhan,Mishar, Bashkorți etc.

    LIMBA TĂTARILOR DOBROGENI ESTE LIMBA KYPCHAK-CUMANĂ.

    Asta ține de cultură generală. Nu cunoști pentru că nu a fost domeniul tău de interes? Nicio problemă, ai acces la biblioteca universală a lumii printr-un singur click.

    Decât să scrii neadevăruri că fiind adevaruri, e mai simplu sa dai căutare în Google, sa întrebi acolo, afli cum este clasificați limba tătară dobrogeană:
    https://ro.m.wikipedia.org/wiki/Limba_t%C4%83tar%C4%83_dobrogean%C4%83

    „Limba tătară dobrogeană[1] (tatarșa, tatar tĭlĭ) se bazează pe limba kipceac-nogai (limbi kipceakice).” – scrie acolo.
    Kipceak înseamnă cuman.

    Mi se pare de porc să vii și să dai cu părul în limba mea maternă. Este ca și cum ar veni cineva și ar da cu parul că limba română nu este limbă latină, ci slavonă sau tracă.

    Aia cu trecutul arată cât de puțină logică implici în gândirea dumitale: eu amintesc trecutul pentru a nu se repeta. Eu condamn pe cei de aceeași ideologie, tu condamni doar pe baza de apartenență etnică.

    Iar chestiunea cu denumirea mongol:
    Denumirea „mongol” a apărut pe scurt în înregistrările din secolul al VIII-lea ale Chinei Tang pentru a descrie un trib al lui Shiwei . A reapărut la sfârșitul secolului al XI-lea în timpul dinastiei Liao conduse de Khitan .

    În secolul al XIII-lea, cuvântul mongol a devenit un termen umbrelă pentru un grup mare de triburi vorbitoare de mongolă unite sub conducerea lui Genghis Khan.

    Poetul a scris „vorbitoare de mongolă”, astfel fiind numită astăzi. Cum nici in timpul imperiului bizantin romeii (romanos) nu știau ce este aia „bizantin”, nici mongolii dinainte de Genghis Han nu ar fi știut ce este aia mongol.

    La restul nu mă mai refer, pentru că este evident că bați câmpii. Nu ma refer pentru că sunt chestiuni de filosofie politică, deci necesită dezbatere mai multă decât niște simple informații istorice în care ai dat cu barda pe motive incorecte.

    Poate înveți tu și cei care sunt șocați să afle că tătarii dobrogeni vorbesc limba cumană.
    Că mongolii și cumanii sunt rase diferite, cumanii fiind caucazieni.

    Cât de adevărată sunt dizertațiile tale despre asta?
    La asta se referă: „Cel mai mare inamic al cunoașterii nu este ignoranța, ci falsa cunoaștere.”

    Adică știi ceva, dar de fapt adevărul e altul. Iar pentru falsul pe care îl știi, îmi dai cu parul în cap.
    Iar cei care te-au aprobat, sunt la fel de greșiți.

    Comentariu by Mentalistul — 21 ianuarie 2025 @ 0:28

  29. Felicitări, ai reușit să încarci un perete de text în care ai combinat informații corecte, interpretări personale și concluzii trase din aer, dar ai ratat un detaliu esențial: să demonstrezi ceva concret.

    Să lămurim câteva lucruri:
    Tătarii dobrogeni nu sunt cumani pur-sânge.
    Da, limba tătară dobrogeană are influențe kipceak-cumane, dar asta nu înseamnă că tătarii dobrogeni sunt 100% urmașii cumanilor.

    A spune că limba tătară dobrogeană este limba cumană e ca și cum ai spune că româna este identică cu latina. Originea kipceak-cumană e o parte a evoluției, dar nu singura. Populația tătară din Dobrogea a fost formată printr-un amestec de nogai, tătari crimeeni, turci și alte grupuri etnice.
    Cumanii nu sunt “caucazieni” în sensul modern al termenului.

    Ai folosit termenul „caucazian” ca și cum ar însemna „alb”, ceea ce este greșit. Da, erau europoizi, dar amestecați cu trăsături asiatice. Sursele istorice îi descriu pe cumani având ochi albaștri sau căprui și păr deschis la culoare, dar asta nu îi face „rase diferite” față de mongoli, mai ales că aceste grupuri s-au influențat genetic și cultural.
    Argumentul “Eu am citit Codex Cumanicus” nu înseamnă nimic.

    Dacă ai citit Codex Cumanicus și ai înțeles fiecare cuvânt, bravo, dar asta nu dovedește că tătarii de azi vorbesc exact limba din acel codex. Lingvistica nu funcționează pe baza „mi se pare mie la fel”, ci pe analize serioase.

    Mongolii și cumanii nu sunt dușmani istorici eterni.
    Faptul că Genghis Han i-a învins pe cumani nu înseamnă că mongolii și cumanii au fost mereu separați. De fapt, mulți cumani au fost integrați în hoardele mongole și au ajuns în structurile de putere ale Hoardei de Aur. Încercarea de a crea o separare rigidă între aceste popoare este pură propagandă.

    Citarea Wikipediei nu te face expert.
    Ai încercat să demonstrezi ceva citând fragmente de pe Wikipedia, dar ai omis detalii esențiale care contrazic chiar afirmațiile tale. Dacă ai vrea să ai o discuție serioasă, ar trebui să citezi surse academice, nu pagini editabile de oricine.

    Concluzie:
    În loc să încerci să reinterpretezi istoria ca să-ți susții punctul de vedere, mai bine ai accepta că realitatea e mai complexă.

    Da, limba tătară dobrogeană are rădăcini în kipceak-cumană, dar nu este identică cu limba cumană medievală.

    Da, cumanii erau europoizi, dar asta nu înseamnă că nu aveau influențe asiatice. Și nu, faptul că ai citit un dicționar vechi nu te face expert lingvist.

    Data viitoare, încearcă să aduci argumente solide, nu doar texte lungi și bombastice.

    Comentariu by Domnul — 21 ianuarie 2025 @ 1:05

  30. o adaugire.wikipedia este un open source.oricine poate scrie si completa. ca sursa de informatii nu este nici pe departe ceva stiitific.doar pareri mai mult sau mai putin legate de adevarul istoric. e o sursa ok dar nu de baza.

    Comentariu by Anonim — 21 ianuarie 2025 @ 13:00

  31. https://www.cotidianul.ro/structura-si-licheaua/

    Comentariu by nabuco — 21 ianuarie 2025 @ 15:39

  32. Pt.30:
    Wikipedia are avantajul că poate fi corectată orice prostie în timp scurt. Corecțiile sunt justificate și verificate, iar când nu se poate stabili concret adevărul sunt menționate toate „teroriile”, cu precizarea că sunt variante și ale cui sunt. Este o muncă la comun. De aceea, aberațiile nu pot rezista mult timp în conținut.

    Comentariu by Mentalistul — 21 ianuarie 2025 @ 20:59

  33. Pt.29: Ai vrea să încetezi cu invențiile? Dacă ai fi scris asta pe Wikipedia, în 24 de ore erau mii de sesizări pentru conținut fals. Wikipedia se autocorectează prin participația oamenilor.

    Domeniul istoric care se ocupă de tătari, de neamurile turcice (a nu se confunda cu turcii moderni, pentru că ei nu sunt Turk, ci Turkmeni, adică persano-arabi turcizați) se numește turkologie. Este ce am studiat.

    În orice clasificare privind limba tătarilor dobrogeni, tătarilor crimeeni, tătarilor nogai scrie ca este limbă kypchak-cumană.

    Limbile turcice se împart în: limbi oguze, limbi kypchak, limbi uyghure, limbi siberiene, limbi onure.
    Fiecare grupă are categoriile ei.

    Proto-bulgara, khazara, hunica au fost limbi onure.

    Uyghurice sunt uyghura modernă, uzbeca, ceagatai.

    Kypchak sudice sunt: kazaha, kîrgîza, karakalpak, nogai din Cerchessia; kypchak nordice sunt kazaneza, mișar, bașchiră; kypchak vestice sunt cumana, urum, karaciai, tătară crimeană, tătară dobrogeană, nogai vestică.

    Oguze: otomana, turca, găgăuză, azeră, turkmenă, horahai, pecenegă.

    Tătarii dobrogeni vorbesc limba cumană. Normal că mai are cuvinte împrumutate din alte limbi, în sute de ani. Dar mai puțin ca altele, de exemplu față de limba română, pentru că nu a fost o cultură activă. Ci o cultură care a fost conservată din generație în generație. Cuvintele pentru obiecte moderne și activități moderne sunt împrumutate.

    În Crimeea, când se referă la „la autoturism”, ei folosesc „avtomobil’da”. În România „mașina’da”. Iar în Turcia „araba’da”.

    Revenind la analizele serioase, pe care le pretinzi, dar nu ai citit vreuna ca să constați că este ce afirm, tătarii din Dobrogea vorbesc aceeași limbă cu care au fost scrise zeci de mii de scrieri în limba cumană, cu alfabetul armean sau cu alfabetul georgian, ori cu alfabetul arab, ori cu alfabetul uyghur.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Armeno-Kipchak_language

    „Literele arabe au fost folosite în texte legate de literatură, religie, medicina militară și veterinară în domeniul mameluc în secolele al XIV-lea și al XV-lea, în timp ce literele armenești au fost folosite în texte scrise pe multe subiecte diferite precum istorie, drept, religie, literatură, limbă și chimia în nordul Mării Negre în secolele al XVI-lea și al XVII-lea. În acest studiu s-au oferit informații despre textele scrise în limba Kipchak cu litere armeane în nordul Mării Negre între anii 1521-1699. Modelul de scanare a fost folosit ca metodă și s-a încercat să fie prezentat comoara, constând din aproximativ 30.000 de pagini, care se păstrează în diferite biblioteci din întreaga lume. ”

    Imaginează-ți că atunci când nu pot să dorm noaptea, studiez transliterația acestor documente, descopăr diverse neștiute ori neconsemnate încă. Ori confirmă fapte, locuri, oameni.

    Comentariu by Mentalistul — 21 ianuarie 2025 @ 22:17

  34. Nu înțeleg la ce te ajută negațiile acestea. Ce rost are să negi ceva ce este știut, ce scrie în toate scrierile istorice. De ce manifești o negație violentă, să negi proveniența și istoria tătarilor dobrogeni?
    Nu cred că ura ta față de mine este atât de mare, încât să faci mizeria asta unei minorități istorice conlocuitoare, să îi negi istoria și categoria limbii. Tind să cred că nu îți place să fii corectat, nu poți recunoaște când greșești. Tu chiar crezi ce insiști acolo, neavând cunoștințele corecte pe subiect. Stai liniștit, sunt tătari care nu știu ce îți povestesc. Este o întâmplare că sunt pasionat de istorie și am studiat turkologie. Și am mintea să le așez la locul lor.
    De aceea, bănuind ce va urma, am scris: „Cel mai mare inamic al cunoașterii nu este ignoranța, ci falsa cunoaștere.”
    Unui ignorant îi povestești și poate pricepe, poate nu. Dar cel care are cunoștințe false se va lupta cu mine, mă va ucide pentru crezul său greșit.

    Tătarii dobrogeni se trag din cumani. Nu ai cum să mai negi asta sau să modifici, asta e istoria.

    Poporul format sub Nogai se numea „edisan”, iar după moartea lui Nogai, generalul Mamai a mutat o parte din ei la nordul peninsulei Crimeea (nu in peninsulă!), de la Perekop, Azov, până în Kuban. S-a numit în istorie Tataria Nogaică. Numele nogailor este de la emirul Nogai Isa. Precum și Isaccea se trage de la Isa.
    Tataria Nogaică, geografic se numește Edisan.

    Comentariu by Mentalistul — 21 ianuarie 2025 @ 22:24

  35. https://www.facebook.com/share/p/186wsnSXkc/

    În partea II-a am pus o hartă în care Edisan este numit „Stati del Kam della Piccolo Tartaria”.

    Iar tătarii din Dobrogea, din Buceag, din Oceacov erau numiți „tartari sorgetti al Turco” – tătarii supuși Turciei.

    Comentariu by Mentalistul — 21 ianuarie 2025 @ 22:33

  36. Partea II-a: https://www.facebook.com/share/p/1ADsqvAeFt/

    Comentariu by Mentalistul — 21 ianuarie 2025 @ 22:34

RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.

Powered by WordPress