Primăria Mangalia a fost supusă, anul trecut, unui control al Curții De Conturi Constanța, în vederea realăzării unui audit financiar asupra contului anual de execuţie bugetară al unității administrativ teritoriale pentru anul 2017. Abaterile constatate de către auditori nu sunt deloc de neglijat, valoarea cumulată a celor identificate în exerciţiul financiar supus auditării fiind de 18.049.938,30 lei.
Potrivit raportului din mai 2018, auditorii au constatat abateri cu privire la evidențierea, urmărirea și încasarea veniturilor din proprietate, provenite din concesionarea și închirierea domeniului public și privat al UATM Mangalia. Astfel, nu au fost facturate în vedera încasării drepturile cuvenite reprezentând chirii aferente locuințelor sociale, locuințelor ANL, locuințelor de serviciu și terenurilor sociale. În timpul controlului au fost emise facturi în valoare de 535.632 lei. De asemenea, din verificarea evidenţei analitice a drepturilor de încasat din contractele de asociere s-a constatat că sumele înscrise ca obligaţii de plată nu sunt în toate cazurile corecte. Nu au fost luate toate măsurile pentru încasarea redevențelor și a chiriilor aferente bunurilor din domeniul public și privat al municipiului date în concesiune sau închiriere și deși persoanele în cauză nu și-au îndeplinit obligațiile de plată pe perioade mari de timp, iar în contractele respective existau clauze de reziliere a acestora în caz de neplată, nu s-au luat măsuri de reziliere.
În perioada 2010-2015, au fost facturate și încasate de către fostul ADPP, și ulterior de fostul SPAS (ordonatori terțiari de credite în subordinea UATM), chirii aferente locuințelor din domeniul public și privat al UATM MANGALIA, care în fișele de calcul conțineau TVA, deși fostul SPAS nu a fost plătitor de TVA. Situația a fost reglementată după anul 2015. valoarea estimativă a erorilor/abaterilor constatate: 3.321.576 lei reprezentand venituri din proprietate, nefacturate si neincasate: chirii aferente locuințelor sociale, locuințelor ANL, locuințelor de serviciu și terenurilor sociale nefacturate si neincasate, în valoare de 535.632 lei, neaplicarea clauzelor de reziliere a contractelor de concesiune și închiriere pentru neplata obligațiilor referitoare la plata redevențelor și a chiriilor în valoare totala de 2.785.944 lei, valoarea TVA-ului facturat și încasat aferent chiriilor locuințelor din domeniul public și privat al UATM MANGALIA, nu poate fi estimat.
Abateri la modalitatea de stabilire a impozitelor
S-au constatat abateri cu privire la modalitatea de stabilire a impozitelor pe proprietate, precum și în ceea ce privește stabilirea, urmărirea și încasarea veniturilor datorate bugetului local din impozitul pe clădiri si pe teren. Astfel, s-a constatat ca pentru constructiile receptionate pe baza de PVRTL, în perioada 2014-2016, un număr de 97 titulari nu figurează inscriși în matricola clădiri; iar pentru imobilele recepționate cu PVRTL in anul 2017, din intersectarea bazelor de date a rezultat că un numar de 34 titulari nu figurează înscriși în matricola impozit clădiri.
Pentru anul 2017, grila de impozitare pentru terenurile curți construcții a fost stabilită prin HCL nr.114/21.12.2016 privind impozitele și taxele locale, iar pentru anul 2018, grila de impozitare pentru terenurile curți construcții a fost stabilită prin HCL nr.220/21.12.2015 privind impozitele și taxele locale.
Există trei agenți economici care au desfășurat activități portuare pe raza UAT Mangalia, respectiv: Glass Design Concept SRL, Callatis GAS și Romned Port Operator SA și care utilizează atât clădiri, cât și terenurile ocupate de clădiri, care nu sunt de natura infrastructurii portuare și pentru care se datoarează impozit sau taxă pe clădire, respectiv taxă pe teren, în calitate de persoane juridice, utilizatori finali. Valoarea estimativă a erorilor/abaterilor constatate – este dată de suma totală a abaterilor de 163.594 lei, din care venituri nestabilite și neîncasate în sumă estimativă de 114.200 lei.
Obligații de plată mai mici decât prevedeau contractele
Deşi Agexcom Internațional SRL, la finele anului 2017 figurează cu rest de plată faţă de bugetul local în valoare de 1.504.024 lei, debitul real al acesteia este de 297.409 lei, cu 1.206.615 lei mai puţin decât prevederile contractului de asociere nr. 5179/21.12.2004.
Precizăm că firma Agexcom Internațional SRL, din București, înființată în 1991, este administrată de Dragoș Alexandru Vlad Popescu Burchi. Societatea este controlată de Sisteme Internaționale de Afaceri SA, al cărei administrator este Valentin Gheorghe Ionescu, inculpat în dosarul retrocedărilor și condamnat la 5 ani cu executare, ce deține 6,67 % din acțiuni. Sisteme Internaționale de Afaceri SA deține 50% din capitalul S.C. Agexcom Internațional S.R.L., iar Popescu Burchi Alexandru Dragoș Vlad, 50 %. Și Honcea Dorel P.F.A figura în evidenţele UATM Mangalia cu un sold final nefacturat în sumă de 153.833,57 lei.
Contracte cu UAT Mangalia pentru realizarea unor obiective care, de fapt….nu s-au concretizat
Prin prisma aspectelor prezentate ca abateri, au fost identificați agenți economici cu care entitatea s-a asociat pentru realizarea unui obiect de activitate, care în fapt, nici până la data auditului, nu s-a mai realizat:
Astfel, contractul de asociere nr.609/16.05.2003 a fost încheiat cu Asociația Pescarilor Profesioniști Callatis Mangalia. Conform informațiile primite de la DSVSA CONSTANTA, rezultă că Asociatia nu se găsește în situația catagrafiei unităților înregistrate sau autorizate sanitar veterinar, deci nu este autorizat să desfășoare activitățile pentru care a realizat asocierea, respectiv pentru exploatarea unui teren în suprafata de 4341 mp, necesar construirii unui punct pescăresc. De asemenea, pe o suprafață de teren care făcea parte din suprafața totală ce a făcut obiectul contractului de asociere s-a edificat o construcție de către SC Anghel Maritim SRL care, la rândul ei, a încheiat un contract de asociere cu Primăria Mangalia în scopul realizării tot a unui centru de colectare a peștelui. S-a realizat, astfel, o suprapunere a obiectului contractelor de asociere, pe suprafețe diferite, care în final nu s-au concretizat așa cum era prevăzut la încheierea contractelor de asociere, iar entitatea auditată nu și-a urmărit intersele patrimoniale.
Potrivit auditorilor, contravaloarea sumei minime de plată datorată UAT Mangalia prevăzută în fiecare din cele două contracte de asociere respectiv prețul pe metru pătrat de teren pus la dispozitia agenților economici este infim, respectiv de 0.70 euro/mp/an și de 0.059 euro/mp/luna) astfel încât nu se justifică această modalitate de exploatare a unui bun aparținând domeniului public. Practic, singurii beneficiari ai asocierii au fost agentii economici mentionați care au desfășurat activități specifice, autorizate sau nu, în scopul obținerii de profit. În plus, s-a constatat că pentru mulți dintre agenții economici asociați primăriei nu s-a mai realizat monitorizarea derulării contractelor, mai ales că entitatea încă nu a finalizat procesul de preluare a tuturor creanțelor și datoriilor gestionate de Serviciul ADPP MANGALIA, care a gestionat toate contractele ce au avut ca obiect modul de utilizare a bunurilor din domeniul public și privat. Valoarea estimativă a erorilor/abaterilor constatate: obligații de plată înregistrate eronat în evidența instituției, aferente contractelor de asociere, în valoare de 1.387.679 lei; venituri neincasate care nu au fost urmarite din cauza lipsei monitorizarii respectarii caluzelor contractuale si neintocmirii deconturilor asocierii si, ca atare, nu au putut fi estimate.
Circul Orlando, impozit 0
Auditorii au constatat, referitor la Circul Orlando, amplasat în sezonul estival 2016, în statiunea Saturn, că entitatea nu și-a protejat interesele patrimoniale, întrucât nu s-a procedat la încheierea unui contract, în care să se stabilească obligațiile circului, în ceea ce privește utilitățile consumate, precum și eventualele depășiri ale limitelor proprietății private și ocuparea abuzivă a domeniului public. Entitatea nu a încasat nici un leu din impozitul pe spectacole, singura sumă plătită fiind de 881 lei, aferentă anului 2015.
De asemenea, auditorii au constat cheltuieli care nu sunt legate de activitatea entității și care reprezintă utilități consumate, în locuințe sociale, locuințe ANL și altele și care au fost facturate de furnizorii acestora către UATM Mangalia. Valoarea estimativă a erorilor/abaterilor constatate este de 445.736,39 lei .
Au fost angajate și plătite cheltuieli cu servicii de asistență juridică, fără a parcurge etapele stabilite prin OUG nr.26/2012, în sensul fundamentării cazurilor temeinic justificate pentru care se impune contractarea unor astfel de servicii și supunerii aprobarii cheltuielilor necesare de efectuat in anul 2017, de catre autoritatea deliberative. Valoarea estimativă a erorilor/abaterilor constatate este de 1.512.972,68 lei și reprezintă servicii juridice angajate ineficient.
UAM Mangalia a angajat cheltuieli de ecarisaj cu diverși agenți economici, atât în mod direct, cat și prin intermediul Serviciului Public de Asistență Socială, efectuand în favoarea acestora plăți în sumă totală în perioada 2014 – 2017, de 988.878 lei din care în anul 2017 de 133.540,07 lei, fără a respecta prevederile cadrului legal aplicabil acestui domeniu de activitate, respectiv OUG nr.155 din 21 noiembrie 2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân.
Valoarea estimativă a erorilor/abaterilor constatate plăți nelegale pentru servicii de ecarisaj, în perioada 2014 – 2017, de 988.878 lei, din care efectuate în anul 2017, în valoare totală de 133.540 lei.
Abateri și la Liceului Callatis
Cu privire la modul de evidfențiere și gestionare a unor imobile transmise de UAT Mangalia în administrarea liceului s-a constat că unitatea de învățământ are înregistrate, în mod eronat, bunurile aparținând domeniului public, de natura construcțiilor și terenurile în soldul debitor al contului 212 „Construcții”, cu valoarea totala de 9.587.940,44 lei deși acestea sunt inregistrate în proprietatea și în bilanțul întocmit la nivelul UATM MANGALIA. De asemenea, entitatea nu a primit imobilele în baza unui contract cadru de administrare a respectivelor imobile. Referitor la modul de efectuare a inventarierii patrimoniului unității s-a constatat ca Procesul verbal de inventariere inregistrat sub nr.790/29.12.2017 este sumar întocmit și vizează numai activele fixe, fără a se proceda și la inventarierea celorlalte posturi bilanțiere.
Entitatea a efectuat, în anul 2017, cheltuieli cu investiții, constând în achiziții licențe Microsoft Products and Services Agreement și Open License (Win Home si Office Pro Plus 2016), pentru un număr de 102 licențe de calculator, fără ca, până în prezent, să achite factura emisă de furnizor. Entitatea nu a întocmit un Raport de receptie pentru mijloacele fixe, iar în anul 2018, nu și-a bugetat corespunzator cheltuielile aferente angajamentelor pentru investiții și, ca atare, nu a putut plati contravaloarea activelor fixe necorporale achiziționate, pe durata unui exercițiu financiar.
Astfel, în anul 2017, entitatea a încasat venituri din chirii în valoare totală de 93.433 lei,din care nu a virat cota de 50%, respectiv 46.716 lei, către UATM Mangalia, până la data de 31.12.2017. De asemenea s-a constatat că pentru unii chiriași, persoane juridice, se asigură închirierea gratuită, în timp ce pentru alți chiriași se percep tarife pe oră, conform unor HCL-uri emise de Consiliul Local Municipal Mangalia.
Entitatea a angajat și plătit bunuri în valoare totală de 7.883,38 lei, pe care le-a dat în consum imediat și nu pe măsură ce se consumă materialele din magazie, in functie de necesități. De asemenea, s-a constatat ca angajarea cheltuielilor este evidențiată în contabilitate odată cu plata bunurilor și serviciilor, nerespectându-se principiile contabilității de angajamente.
Valoarea cumulată a abaterilor identificate în exerciţiul financiar supus auditării este în sumă de 18.049.938,30 lei, din care: abateri care au generat prejudicii – în sumă de 1.446.947,39 lei, din care pentru anul 2017 – 579.276,39 lei; abateri care au generat venituri suplimentare – în sumă de 664.840 lei; abateri financiar contabile-în sumă de 15.938.150,91 lei, din care suma de 9.738.242 lei reprezintă abateri financiar-contabile reținute în sarcina ordonatorilor terțiari de credite din subordinea UATM MANGALIA.
Se situează peste nivelul pragului de semnificaţie, stabilit în etapa de planificare a auditului, în sumă de 1.145.910 lei.
Reprezentanții Primăriei Mangalia spun că vor contesta raportul în instanță, iar acolo unde este cu putință, se vor remedia măsurile impuse de către auditori.
Mirela PASCAL, Replica 19.02.2019
Tot Grimberg va reprezenta primăria în instanță ?
Felicitări consilierilor PNL și UNPR că sunt părtași la distrugerea viitorului Mangaliei !
Comentariu by lucian visa — 19 februarie 2019 @ 16:51
„déjà-vu”:
https://www.ziuaconstanta.ro/stiri/actualitate/nereguli-in-evidentele-financiare-ale-primariei-mangalia-ce-a-descoperit-curtea-de-conturi-la-controale-document-622882.html
Comentariu by nabuco — 19 februarie 2019 @ 17:02
Până la urmă tot se va sparge buba.
Comentariu by lucian visa — 19 februarie 2019 @ 18:14
Pt. #3
https://www.ziuaconstanta.ro/rubrici/politic/tusac-a-dat-in-judecata-curtea-de-conturi-a-romaniei-22325.html
… buba.
Comentariu by nabuco — 19 februarie 2019 @ 21:18
Care viitor, domnule Visa?? Mai vedeti „viitor” ptr Mangalia??
Comentariu by pop — 20 februarie 2019 @ 16:08
„iar acolo unde este cu putință, se vor remedia măsurile impuse de către auditori.”
Ştiu eu o măsură simplă şi sigură: să pună primarul pe OLX un ceas de-al lui.
Comentariu by Părintele Futuimamaeideadministraţie — 20 februarie 2019 @ 20:30
https://www.replicaonline.ro/se-modernizeaza-intrarile-in-municipiul-mangalia-iata-cum-arata-proiectul-382650/
Comentariu by nabuco — 21 februarie 2019 @ 10:48
Bine mai , am sa pun un ceas.
Comentariu by Tusy — 23 februarie 2019 @ 0:19
Multe din constatarile Curtii de Conturi sunt fapte penale.
Comentariu by VUCEA DAN — 23 februarie 2019 @ 13:06
Asa este! Si????????…….
Comentariu by Anonim — 23 februarie 2019 @ 16:23
https://www.cotidianul.ro/ce-cred-romanii-despre-protestul-procurorilor/
Comentariu by nabuco — 24 februarie 2019 @ 14:11
@11- Si la Cotidianul si la Ecrementul zilei de unde primim pilde pe acest blog,se tremura pen’ca nu mai pot tine sub obladuire pe procurori si justitie intru exercitarea dictaturii asa cum fu ea odata ! Bubosu,a ramas cu gura cascata ca si Ceausescu la balcon,la vederea magistratilor in strada la protest,s-a spalat pe maini si Veorica a luat problema in mana (ce atatea indicatii !) si-i cheama la consultari…poate ,poate s-or mai linisti astia la ora 18 in strada ! https://www.youtube.com/watch?v=BPNCswXi6wg
Comentariu by I.S — 24 februarie 2019 @ 16:58
@11- Astia au dat deja raepubs :
Forumul Judecatorilor
Forumul Judecatorilor
Foto: Forumul Judecatorilor din Romania
Forumului Judecătorilor şi Asociaţia procurorilor, după invitaţia premierului la discuţii: Independenţa justiţiei nu se negociază / Dialogul trebuia iniţiat anterior emiterii OUG…iar acum Veorica e in birou cu Carmen Dan pentru mobilizarea „sanatoasa” si „corespunzatoare” a jandarmilor !
Comentariu by I.S — 24 februarie 2019 @ 17:25
M-am prins care e problema sistemului: patria noastră nu are închisori potrivite pentru hoţii din politică.
Doar n-o să-i amestecăm cu hoţii din buzunare şi traficanţii de droguri, nu? Or fi politicienii nişte hoţi, dar e şi ei oameni, pînă la urmă.
Comentariu by Părintele Epuraţie — 24 februarie 2019 @ 23:14
Pt. #13
https://www.replicaonline.ro/asociatia-procurorilor-din-romania-sustine-ordonanta-lui-toader-protestele-pot-aduce-grave-prejudicii-de-imagine-si-incredere-383103/
Comentariu by nabuco — 25 februarie 2019 @ 13:18
Curtea latra, ursul merge
Comentariu by Fane — 28 februarie 2019 @ 22:41