Mangalia – politica locală

27 februarie 2018

Şantierul Mangalia, monedă de schimb pentru Schengen

Filed under: Sudul litoralului — lucian visa @ 10:26

Românii cer Olandei să nu se se mai împotrivească intrării noastre în spaţiul Schengen, urmând ca firma olandeză Damen să primească în schimb o parte din acţiuni şi managementul şantierului naval din Mangalia. Negocierile se duc de câteva săptămâni între sud-coreenii de la Daewoo, decişi să vândă şantierul din sudul litoralului, olandezii de la Damen, care l-au şi cumpărat la un moment , şi Ministerul Economiei, care s-a trezit brusc că vrea şi el să construiască bărcuţe la Mangalia, după cum spunea fostul premier Mihai Tudose.

Negocierile pentru şantierul naval din Mangalia, de care Daewoo vrea cu disperare să scape din cauza problemelor sale financiare din Coreea, marşează puternic pe factorul politic. Surse apropiate situaţiei spun că România condiţionează vânzarea unui pachet de 49% către Damen de reconsiderarea poziţiei pe care Olanda o are faţă de accederea ţării noastre în spaţiul Schengen. Mai mult, dacă Olanda nu se mai opune intrării noastre în Schengen, Damen va fi sigură şi de contractul de 1,6 miliarde de euro pentru corvetele României.

1,2 miliarde de euro sunt datoriile Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI)

Programul de offset al contractului ar obliga Damen să realizeze şi modernizarea fregatelor aflate deja în dotarea Forţelor Navale, dar şi un centru de mentenanţă a corvetelor pe teritoriul ţării noastre. Statul român vrea să deţină pachetul majoritar de 51% şi postul de preşedinte al companiei mixte nou înfiinţate, în timp ce olandezii ar avea un vicepreşedinte şi managementul afacerii, care înseamnă portofoliul comenzilor şi activitatea propriu-zisă a şantierului.

Mangalia, paralizată de spectrul falimentului

Soarta şantierului ar trebui stabilită până pe 7 martie, dată la care expiră dreptul de preempţiune al părţii române, iar Daewoo poate să vândă oricui pachetul majoritar de 51%. Între timp, Mangalia este paralizată sub spectrul falimentului, şantierul fiind principalul contributor la buget.

În vremurile de glorie, şantierul naval din Mangalia era cel mai mare din România şi de la Marea Neagră, cu peste 7.000 de angajaţi proprii şi ai societăţilor subcontractoare. În 20 de ani, pe şantier s-au construit peste 200 de nave mari, cifra de afaceri anuală variind în jurul valorii de jumătate de miliard de euro

Oamenii pleacă în fiecare zi, spre şantierele din Galaţi, Brăila sau Tulcea, iar autorităţile fac apeluri disperate către autorităţile central. “Prelungirea situaţiei de incertitudine sau închiderea acestui şantier de lungă tradiţie va avea un impact social şi economic major pentru Mangalia, pentru judeţul Constanţa, dar şi pentru economia ţării, prin pierderea unui punct strategic de dezvoltare industrială şi a mii de locuri de muncă”, arată primarul Mangaliei, Cristian Radu, într-o scrisoare adresată Guvernului, Parlamentului şi Preşidenţiei.

Cum a vrut statul să folosească DNA

Reamintim că, după 19 luni de negocieri, Daewoo anunţa în noiembrie 2017 vânzarea către Damen a pachetului majoritar de acţiuni la şantierul din Mangalia, cu 26 de milioane de euro. Ulterior, Ministerul Economiei a blocat tranzacţia în virtutea dreptului său de preempţiune. Statul s-ar fi folosit inclusiv de prejudiciile constatate de DNA în câteva dosare privind managementul defectuos al coreenilor, pentru a forţa preluarea şantierului fără a face vreo plată. Strategia s-a schimbat din mers, românii preferând să mute frontul negocierilor pe tărâm olandez, mai ales pentru că Damen, care deţine şi şantierul din Galaţi, nu avea de gând să renunţe o preluare care avea să-i asigure locul între cei mai mari constructori navali din Europa.

“Facem apel la Dumneavoastră, pentru a analiza şi a vă implica direct în soluţionarea urgentă a situaţiei Şantierului Naval din Mangalia, ţinând cont de întreaga infrastructură existentă, dar şi de necesitatea continuării şi dezvoltării acesteia, ca pol strategic al economiei naţionale”, Cristian Radu, primarul Mangaliei (pasaj din scrisoarea adresată Preşedinţiei, Guvernului şi Parlamentului)

Închiderea şantierului din Mangalia sau preluarea sa de către statul român pentru a fabrica “bărcuţe” ar ruina economia din sudul Constanţei

Cristian Anton, jurnalul.ro 26.02.2018

11 Comments

  1. Aberatii. Articol facut la comanda. Over.

    Comentariu by Dan — 27 februarie 2018 @ 10:40

  2. https://www.profit.ro/must-read/exclusiv-grupul-italian-fincantieri-printre-cei-mari-constructori-nave-lume-trimis-guvernului-oferta-santierul-mangalia-carui-vanzare-catre-olandezii-damen-blocata-17916878

    Comentariu by Ozzy — 27 februarie 2018 @ 11:15

  3. Ca o paranteza mica, cine curata aleile dintre garaje, cetatenii nu pot scoate masinile. Pentru ce sa platesc taxe etc plm dastea ? ca sa ce ? sa stau cu masina blocata in garaj ?

    Comentariu by Dan — 27 februarie 2018 @ 12:04

  4. Nu se platesc taxe ca sa iti scoata tie zapada din fata garajului nesimtitule. Taxe se platesc pentru dezapezirea drumurilor principale si de acces important. In fata garajului si a scarii iti scoti singur zapada.

    Comentariu by coco — 27 februarie 2018 @ 12:49

  5. @4 Taci in gatu’ mati daca nu stii despre ce e vorba. Ordinarule.

    Comentariu by Dan — 27 februarie 2018 @ 15:09

  6. http://worlddefencenews.blogspot.it/2017/08/european-naval-shipbuilders-weighing.html

    Comentariu by nabuco — 27 februarie 2018 @ 21:40

  7. Unde e garajul lu ala puturosu ? Cred ca voi avea putina treaba inauntru ca eu cu oamenii mei nu am ce manca iarna asta. Moldovenii pripasiti pe aici cred ca au uitat sa plateasca taxa de sedere. Auzi al dracu , vrea sa consumam benzina sa ii facem curat in fata garajului pe o suprafata care trebuie sa o mentinem lubeara sa iasa cu harbul , dar pe care nu plateste impozit. Sa vezi ce curat ii fac eu in garaj !

    Comentariu by Turgay — 27 februarie 2018 @ 23:50

  8. @7 Ce ar fi sa ne cacam pe tine, moldovene. Luati-l in gura pe Radu Cristian si pe lingaii lui. Auzi ma prostule, nici masina de gunoi nu intra sa ia gunoiul. Tu vrei sa dezapezesc eu o intreaga strada ? taci in pizda mati de prost.

    Comentariu by Dan — 28 februarie 2018 @ 9:34

  9. Bravo Coco! Auzi bai Dane,(ca nu meriti sa ti se vorbeasca altfel)ai dat la zapada in fata blocului? Nu zice nimeni sa cureti toata strada dar un minim de efort trebuie sa facem si noi.Si daca ai masina parcata chiar pe strada si trece vreo masina de la deszapezire ai sa faci scandal ca ti-a blocat masina?

    Comentariu by ***** — 28 februarie 2018 @ 10:26

  10. Analfabeților funcționali, subiectul articolului este șantierul, nu despre garajele gri care colorează în sumbru orașul

    Comentariu by PERICLE — 28 februarie 2018 @ 10:33

  11. https://www.cotidianul.ro/chichitele-achizitiei-corvetelor-pentru-armata/

    Comentariu by nabuco — 4 martie 2018 @ 13:59

RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.

Powered by WordPress