Experți din domeniu au realizat un studiu al DMHI, în care analizează atât vânzarea șantierului către olandezi, cât și răscumpărarea acțiunilor de către statul român.
Soarta șantierului naval din Mangalia, cel mai important obiectiv economic din sudul județului Constanța, urmează să fie decisă în viitorul apropiat.
Potrivit surselor RL, la începutul lunii martie se va lua o decizie în ceea ce privește Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI), unde acționar majoritar este o companie din Coreea, care vrea să-și vândă participația. „România liberă” a intrat în posesia unui studiu realizat de experți ai Asociaţiei Constructorilor de Nave din România (ANCONAV) în care este realizată o radiografie reală a situației economice a DMHI și în care sunt analizate consecințele vânzării către firma olandeză Damen, cât și cele ale răscumpărării acțiunilor de către statul român. Studiul prezintă situația la finele lunii ianuarie 2018.
DMHI are aproximativ 2.000 de angajați, mai puțin cu 335 față de 1 septembrie 2017. Șantierul are contracte „nesistematice”, spun experții care au realizat studiul. Este vorba în special de fabricarea de secțiuni de nave pentru șantierele din România și de contracte sporadice de reparații nave, volumul încasărilor fiind modest.
De exemplu, există un contract ferm, prin care DMHI trebuie să construiască piese de 6.700 de tone pentru șantierele din Tulcea, Brăila și Galați, care este derulat în perioada februarie-iulie 2018. Din lipsa comenzilor, se caută soluții de reconversie profesională pentru polizatori-lăcătuși și pentru tubulatori. 80 dintre ei ar putea ajunge la șantierele Vard Tulcea și Vard Brăila. În total, sunt probleme în a asigura locurile de muncă pentru 300 de muncitori și 50 de angajați TESA. „Pentru ei nu sunt soluții alternative în acest moment”, se arată în studiu.
Întârzierea, cel mai mare pericol
„Ipoteza întârzierii în stabilirea structurii acționariatului este de departe cea mai dezavantajoasă pentru șantier. Negocierile dintre Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd. Korea (DSME) și Damen Shipyards Group Olanda (DSG) au durat mai bine de un an și jumătate, din februarie/martie 2016 până la sfârșitul anului 2017. Ele s-au suprapus pe o perioadă în care la DMHI încă existau, mai ales la începutul intervalului de negocieri, comenzi în derulare, o activitate de construcții noi susținută și un flux de capitaluri care permiteau societății să supraviețuiască, dar toate acestea erau în evidentă descreștere pe măsură ce tratativele dintre DSME și DSG se îndreptau spre o soluționare pozitivă. DMHI semnase ultimele contracte de anvergură pentru construcții nave în decembrie 2014, iar ultima navă contractată era preconizată a se livra la începutul lunii februarie 2017, timp în care nu s-a mai contractat nimic, deci practic DSME nu mai era demult interesat de șantierul din Mangalia”, se arată în studiu.
În aceste condiții, conducerea DMHI a depus eforturi pentru menținerea forței de muncă proprii, adică circa de 2.000 de angajați. Din păcate, nu s-au putut salva și locurile de muncă ale subcontractorilor care lucrau pentru șantiere, aproximativ 4.000 de oameni.
„În prezent, societatea mai trăiește pe seama ultimei nave în lucru, a unui volum modest de lucrări de reparații nave și a unor contracte nesistematice de fabricare secții/bloc secții pentru alte șantiere din România, dar, din păcate, zilele acestui șantier emblematic pentru România sunt numărate”, se arată în studiu.
Ce se întâmplă dacă preia statul român
Experții ANCONAV spun că, dacă ar fi preluat de un acționar cu alt obiect de activitate sau de natură guvernamentală (cum a propus fostul prim-ministru Mihai Tudose), există riscul ca repornirea operării și funcționării șantierului pe piața de construcții noi și reparații să fie întârziată și îngreunată. Motivul: o entitate venind din afara domeniului de activitate nu poate găsi proiecte de contracte noi într-un orizont de timp rezonabil. Ei spun că șantierul are nevoie de proiecte eligibile, cu clienți fermi în spate și care să beneficieze de proiecte conceptuale și de execuție gata elaborate și pre-finanțarea construcției asigurată, mai ales pentru că DMHI nu mai are capacitate de proiectare conceptuală proprie.
Soluția ar fi contractarea sau asocierea cu firme de proiectare sau case de comerț pentru achiziționarea urgentă a unor proiecte veritabile, de natură să confere garanții armatorilor (așa-numitul „proven design”). Mai mult, ar fi și probleme de finanțare. Până acum, DMSE a apelat la bănci coreene, dar în situația de față nicio bancă nu va aloca credite DMHI, din motive de risc major, spun specialiștii. Pentru a susține numărul de personal actual, planul minimal de afaceri ar trebui să fie de 300 de milioane de dolari, ceea ce înseamnă un împrumut de 240 sau 270 milioane de euro.
Dacă statul vrea să preia șantierul, trebuie să țină cont că România este membru cu drepturi depline la OECD în grupul de lucru WP6 destinat construcțiilor navale, calitate în care și-a asumat mai multe obligații, printre care eliminarea subvențiilor directe pentru industria construcțiilor navale și pentru restructurarea acestei industrii. „Statul român nu poate susține acest proiect”, este concluzia experților.
Studiul arată că grupul olandez Damen Shipyards Group a fost de la început principala entitate care a întreprins acțiuni concrete oficiale de cumpărare a celor 51% acțiuni deținute de DSME.
Acesta deține și șantierul Damen din Galați, cu un procent de 99,6%. „Este de departe soluția salvatoare pentru DMHI, deoarece a probat experiența în domeniu, a efectuat investiții de peste 85 milioane de euro și a fost un bun contributor la plata taxelor și impozitelor către bugetul de stat. Este adevărat că au mai existat intenții neoficializate de cumpărare și din partea unor șantiere din Germania și Italia, dar ele nu s-au materializat nici măcar la nivel de scrisoare de intenție”, se arată în raport. Aceștia spun că, în paralel cu negocierile cu DSME, DSG a inițiat un ambițios program de comenzi pentru șantier, orientat cu precădere pe construcția de nave mari cu valoare adăugată mare, cum ar fi nave de pasageri transatlantice.
Cristian Hagi, România Liberă 22.02.2018
Revin la cei 2% acțiuni pe care vrea statul să le achiziționeze, dacă dorim ca NATO să aprobe șantierul ca facilitate pentru înzestrare si reparații militare. Există o prevedere a organizației internaționale de shipyard prin care se interzice statului sa cumpere alte acțiuni, in plus față de cele de la înființare, deoarece este considerat ajutor mascat acordat de stat si descalifică șantierul.
Nu am glumit cu posibilitatea de a cumpăra municipalitatea cei 2%. Ministerul Economiei poate considera riscantă o astfel de achizitie, pentru ca sunt 2% hotărâtori, dar poate fi sigur că nicio municipalitate nu își permite să se întoarcă împotriva statului, care întoarce anual la bugetul orașului diverse fonduri. Așa cum la OMV Petrom există, pe lângă OMV Austria (51%), Statul Român (20,6%), Fondul Proprietatea (10%), și 18,4 acțiuni deținute de persoane fizice si persoane juridice, intre care si un UAT, tot astfel ar fi posibil ca la DMHI sa cumpere acțiuni municipalitatea, prin CL.
De altfel, municipalitatea este actionar in diverse alte societăți comerciale, cum ar fi RAJA, groapa de gunoi a Mangaliei, acționar în ADI, acționar unic în Goldterm SA…
În ideea ca municipalitatea să dețină acțiuni in DMHI, dacă tot sunt puse în vânzare și statul nu a găsit încă soluția de achiziționare a celor 2%, se poate face o înțelegere în 3: SN 2 Mai SA, Damen și municipiul Mangalia. Ar fi o soluție. Șantierul naval este soclul Mangaliei, este mijlocul de subzistență, ar fi și un gest social, ca municipalitatea să dețină 2% acțiuni.
Poate ideea s-ar fi blocat in legislație, ori poate nu s-ar fi blocat pentru ca nu exista lege care sa nu permită municipalității să fie acționar.
Dar când am propus această idee, stimabilii mei colegi din consiliul local au luat în derâdere, s-au ridicat și au plecat.
……..
Era vorba de implicare în ajutorul statului, pentru acordul de înzestrare si reparații a echipamentelor militare navale, pentru că în același timp ne ajutăm pe noi dacă acele contracte, în valoare de miliarde euro, ajung la Mangalia.
Mai mult decât atât, echipa primarului în continuare ia la mișto această idee exprimată în plenul ședinței CL, în condițiile in care cetățenii orașului erau îngrijorați pentru soarta șantierului si pentru faptul ca se pierde forța de munca profesionalizată, Mangalia fiind depopulată brusc cu cateva mii de cetățeni care au plecat sa muncească pe alte meleaguri.
Măcar ca propunere-manifest către ministerul economiei, chiar dacă ei nu credeau în șanse, și tot trebuia luată în discuție situația șantierului. A trebuit ca să fac eu o scrisoare deschisă către ministrul economiei, ca să se trezească și primarul. Înainte de scrisoarea deschisă, am comunicat cu presedintele comisiei de industrii si servicii a camerei deputaților, care lucrează cu ministerul economiei.
………..
Repede, primarul s-a trezit și a reacționat.
Dar nu a înțeles că este o diferență. Eu sunt consilier local din partea PSD și am trimis scrisoare deschisă către un guvern PSD, cu ce reprezintă șantierul naval pentru municipul Mangalia, cu date și informații exacte, după ultimele bilanțuri depuse. Adresa mea are altă însemnătate decât ce transmite un primar PNL unui guvern PSD. M-am folosit de apartenența mea politică pentru a semnala noului ministru. Am făcut ce mi-a dictat conștiința, pentru binele locuitorilor Mangaliei.
Cui nu-i convine ce am făcut, să-mi ceară demisia.”
Comentariu by Ozzy — 23 februarie 2018 @ 12:52
Textul de mai sus l-am scris pe 19 Februarie, Luni.
Am concluzionat: Damen o sa achiziționeze cei 51% din DMHI, pe 28 Februarie.
Comentariu by Ozzy — 23 februarie 2018 @ 12:54
Fără un investitor majoritar din shipingul de nivel înalt, șantierul se duce. Poate să ia primăria Mangalia și 100 %, degeaba. Restul sunt povești. Construcția de nave nu se face politic.
Vânzarea de acțiuni către Damen trebuia să se facă până la sfârșitul lui 2017. S-au pierdut 2 luni și câteva sute de angajați au plecat.
Problema majoră este de fapt cuantumul datoriei.
Articolul este obiectiv.
Comentariu by lucian visa — 23 februarie 2018 @ 15:13
Ozzy,vezi de treaba ta din consiuliu.Daca nu te pricepi,nu te bagi.Are municipalitatea putere financiara sa reziste dar in acelasi timp sa investeasca in constructia de nave? Si nu vorbim de barcute…stii cit dureaza constructia unui portcontainer sau mineralier(ca si cele construite in DMHI) de la semnarea contractului si pina la livrare? Las-o asa….tot ce a luat statul a ajuns la fier vechi…Aici e nevoie de un investitor din domeniul naval nu de politicieni
Comentariu by ***** — 23 februarie 2018 @ 19:50
Dar voi ce aveți impresia, ca ar fi preluat conducerea municipalitatea cu 2% si s-ar fi apucat de vândut nave?
Daca un UAT din România are aproape 0,2% din OMV Petrom, înseamnă că s-a apucat de vândut petrol?
Nu intru in subiect. Am avut o propunere. Cine o înțelege, stie joaca. Cine nu, asta e, avem experiențe si cunoștințe diferite.
Ca fapt divers, aceasta idee ar fi fost fiabila, considerată cea mai buna, doar ca singurii cu drept de preemtiune sunt SN 2 Mai.
Iar o greșeala de perceptie este ca eu as milita sa fie statul majoritar in șantier. Am avut o opinie pe subiect.
Dar argumentele lui 4? Sunt greșite, chiar daca asta este credința generală. Dar nu mai contează, Damen ia cei 51%.
Comentariu by Ozzy — 23 februarie 2018 @ 20:16
Iarta-ma,daca gresesc:daca statul ar avea 49 si municipalitatea(tot statul) 2 procente nu ar fi majoritari? Ca poate nu stiu eu matematica….o idee ,ca sa fie fiabila, trebuie justificata cu argumente clare,cu un program clar de redresare a santierului.Asa,cu vorbe,ne pricepem toti…mai greu e sa si aplici ce spui
Comentariu by ***** — 23 februarie 2018 @ 20:29
Am uitat sa te intreb:de unde va cumpara municipalitatea cele doua procente? Ca 51 are DSME si 49 statul roman.
Comentariu by ***** — 23 februarie 2018 @ 20:49
Pt 6,7:
Vrei sa scriem discuții inutile? In primul rând, nu sunt avocatul statului.
Tot explic pe pagina mea de 1 an, care au fost intențiile si care a fost evoluția. Nu mă mai patronați voi pe mine presupunând ca nu stiu ce este acela marketing, presupunând ca nu stiu ce inseamna vânzări. Mai întâi, câți din Mangalia s-au ocupat de vânzări de nave si de marketing pentru producție sau reparații? Are cineva experiența, dintre cei care mă tratează superioritate? pentru ca au muncit ei in șantier si stiu ei cum e cu navele?
Dacă a vândut cineva vreodată in valoare de milioane de euro sau a facut marketing pentru branduri, îl ascult cu cel mai mare interes.
Dacă mă mai intrebi care 2%, deja îmi pare rău că ti-am acordat prezumția de om priceput.
Comentariu by Ozzy — 23 februarie 2018 @ 21:17
Shareholder structure
Info provided by: DEPOZITARUL CENTRAL Date: 12/31/2017
Shareholder Shares Percent
STATUL ROMAN PRIN MINISTERUL ECONOMIEI loc. BUCURESTI jud. SECTOR 1 6,264,800 93.8878 %
alti actionari / others 407,845 6.1122 %
TOTAL 6,672,645
simplu 6 % din 49 % ai statului sunt actiuni pe piata adica pot fi cumparate pe bursa.sunt cam 400 k de actiuni.se fac cam 300 pe zi in zilele bune.cam greu sa cumperi nu?ehh da dir general griguta stie mai bine ca e de specialitate
valoarea nominala e de 2, 5 ele se vand pe la 3 s un pic.
de dividend nu se poate vb.ce faci cu 2 % atata timp cat nu ai un management profesionist in domeniul brokerajului naval?sincer consiliere ozzy navalul in ce priveste vanzarea marketingul si managementul e cu totul altceva decat o carciuma.poa sa fie ea si mcdonalds.
e un cerc inchis unde nu prea ai ce cauta.iti trebuie timp experienta si un cv ca sa poti intra acolo.damen le are, daewoo le avea. .face statu 2 copai plutitoare si dupa aia ce faci?ex cel mai bun e sect 1 unde s a construit marasestiul care inca e cea mai buna nava din armata.poate mai buna decat barcutele alea de la engleji cumparate la pret de portavion.si ce e acum sect 1 unde manager e statul?cimitir de fiare….
asa ca ai grija ce ti doresti..
las o p asta cu navele si vezi ti de plimbatu prin oras si administratia publica.mai bine vezi ce faceti cu strazile alea pline de gropi.si constructiile ilegale.si furaciunile.
palaria asta e prea mare ptr tine.
Comentariu by baubau — 23 februarie 2018 @ 21:52
Ca si consilier esti reprezentantul statului.Marketingul si vazarile de nave:de cind au venit coreenii contracrele s-au semnat in Coreea, deci nu au existat vanzari. Nu s-au construit vapoare fara un contract clar.Nu s-au construit vapoare ca sa le vanda Ozzy.Asa ca las-o mai moale cu priceperea de acum 20 ani.S-au schimbat multe.Experienta de acum 20 ani este depasita
Comentariu by ***** — 23 februarie 2018 @ 22:01
Ce prost suna „ca şi”. Folosește naibii „în calitate”. Evitați construcțiile de genul: ca şi, ca co, ca cu, cu cu, la la
Comentariu by PERICLE — 23 februarie 2018 @ 23:20
Pt 10:
Ești în eroare. Consiliul Local este autoritatea publică formată din reprezentanți ai cetățenilor, aleși prin vot electoral, au statut de aleși locali, conform L 393/2005.
Autoritățile publice locale au autonomie față de stat, își gestionează bugetul și UAT (unitatea administrativ teritorială) autonom, cu respectarea legii.
Când statul vrea să facă ceva în curtea Mangaliei nu poate face fără aprobarea autorității publice locale.
De asemenea, proprietarul unei proprietăți nu este controlat sau nu este constrâns să facă ce dorește aitoritatea publica locală, aceasta are atribuții numai asupra patrimoniului public al UAT, dar trebuie să respecte hotărârile si planurile urbanistice adoptate de CL.
Se pare că nu ai înțeles ideea pe care am scris-o: nimeni dintre românii care au lucrat în șantier nu s-a ocupat de vânzări sau marketing, la nivel de decizie, ca să poată pretinde că are la cunoștință cum se face, deci nu se pricepe ca să aprecieze că nu înțeleg cum se fac vânzările sau marketing.
Nu pretind ca sunt priceput, pretind că înțeleg datorită experienței. Si afirm ca 2% acțiuni nu permite si nici nu obligă deținătorului să facă vânzări sau marketing.
De aceea, ideea ca s-ar apuca municipalitatea de marketing si vânzări este o prostie.
Acționarii decid si angajează pe cine sa faca vânzări sau marketing, in cazul de acesta ideea era ca Damen sa fie împuternicit pentru navele comerciale.
Comentariu by Ozzy — 24 februarie 2018 @ 11:16
Ozzy, înțelege te rog, că un investitor specializat în nave, nu se bagă la 49 % el și statul + primăria 51%. Ori conduce prăvălia, ori nu bagă banii.
Faptul că primăria (primăriile) poate (pot) să aibă acțiuni la societăți comerciale, nu e un lucru greșit. Dacă societățile sunt profitabile, e OK. Un exemplu pe care l-am mai dat este primăria Balcic, care are acțiuni la stațiunea turistică Albena. Nu a dat bani, ci a intrat cu valoarea terenului. Amintesc că la Mangalia terenul s-a dat societăților de atunci GRATIS.
Comentariu by lucian visa — 24 februarie 2018 @ 15:37
Oameni buni, sunt cateva intrebari si cateva concluzii personale, dar si in calitate de (doar)angajat la DMHI.1.Statul a detinut timp de 20 de ani 49%din societatea DMHI.si nici un moment nu s-a aratatinteresat de vreun profit.Oare de ce?Acum s-a trezit ca vrea sa cumpere si cele 51%de la DSME.Oare de ce? 2. Statul nu are voie conform legii sa cumpere acele 51%din actiuni de la DSME.Dar totusi le doreste. Din nou Oare de ce? 3. Statul Roman nu este capabil sa faca ce a facut DSME in Romania.Si stie asta. Clar. 4. Atunci intreb:De ce doreste sa preia acele 51% de la DSME? Am sa si incerc sa raspund ca o parere personala:Daca nu exista discutii despre acele nave militare acum deja DAMEN era deja la Mangalia dar in momentul in care s-a avansat acea suma de 1,6 miliarde de euro pentru constructia acelor „barcute” hopa cineva s-a trezit ca le poate face statul roman….Pai si pentru nave comerciale trebuiesc multe acorduri, licente etc..pe care statul nu le mai detine demult daramite pentru a construi nave de razboi? Mai vorbea deunazi dl. min. al apararii de submarine…Hai sa fim seriosi….Va inchipuiti ca oricine detine o licenta pentru a construi asa ceva?Deci ca si concluzie ministerul nu doreste de fapt decat sa rupa,(ciupeasca )ceva din acea roata de cascaval de 1,6 mld. Oricum s-a intarziat foarte mult din cauza acestei tergiversari si oamenii continua sa paraseasca santierul pe zi ce trece.
Comentariu by M. Iorga — 24 februarie 2018 @ 15:38
Scuze ptr. unele gresli de redactare.
Comentariu by M. Iorga — 24 februarie 2018 @ 15:41
Mariane, eu cred că se vrea distrugerea șantierului pentru că s-au primit anumite ordine de peste țară, ori se vrea păstrat locul pentru o viitoare bază de construcții, reparații NATO. Evident n-am nicio dovadă, dar nici nu cred că guvernații sunt de rea credință. Ceva nu se leagă.
Pentru Mangalia, atitudinea statului român pare cel puțin incorectă. Sper să mă înșel.
Comentariu by lucian visa — 24 februarie 2018 @ 15:45
@3, foarte bine punctat dle Visa.
@8, bai ozzy si pe fb si aici pe blogul asta tot te dai atotstiitor,tot te dai salvatorul orasului. mai lasa-ne cu toate cacaturile tale si nu te mai baga in treaba cu santierul. l-ai vazut si tu in drum spre ceauanele lui boita de la vama si gata…maine poimaine vrei sa fii seful santierului. cum spune cineva ceva,hop si tu, ba ca ai vb tu cu partidul tau,ba ai facut tu afaceri de miliarde. de ce nu mai esti in stare sa faci si acum? nici la mancare nu te pricepi, ai vazut ce ai primit de la masterchef, nu mai zic de afacerea ta cu catering-ul. ai macar buna crestere si cuviinta sa te uiti in oglinda si barbateste sa iti cunosti limitele si sa ti le recunosti.. cei cativa de mai sus,se vede ca au ceva experienta cu industria navala si au punctat foarte bine subiectul. statul roman daca ia pachetul de 51%,santierul se duce naibii,pentru ca primele comenzi or sa vina cel mai devreme anul viitor,pana atunci si bruma de muncitori ramasi in santier vor fi plecati demult. statul roman nu trebuia sa se bage deloc in decembrie in tranzactie si acum santierul o ducea destul de bine,pentru ca damen avea si are portofoliu de comenzi.acum,ca ultim zvon de acesta tranzactie este interesat un alt greu din industria mondiala de nave si anume fincantieri s.p.a.
Comentariu by marcu — 24 februarie 2018 @ 18:30
nu mai inteleg nimic.intr o postare zici ca ar trebui ca orasul sa aiba 2 intr alta ca nu.nu te inteleg.sau ar trebui sa incerc sa te ineleg? intr alta postare spui despre usa deschisa de partidul tau si inchisa primarului in relatia cu ministerul. ozzy fii consecvent.daca ar fi asa tare partidul si tu ai avea usa deschisa peste tot cum de nu l ati suspendat macar o data pe acest primar?
sau tu esti doar trucul prin care psd ul ne abate atentia de la adevarata realitate?.
au trecut deja ,inca, 2 ani si orasul e in paragina.si se afunda pe zi ce trece.dar noi avem consilieri vedete.pe facebook.atat.
Comentariu by baubau — 24 februarie 2018 @ 19:56
Ozzy, trezeste-te la realitate si revino cu picioarele pe pamant! Ai inceput sa te crezi salvatorul acestui oras, tu esti cel mai cel, tu le faci pe toate, dar de fapt ni faci altceva decat sa latri toata ziua pe facebook si pe blog! Gata, nu crezi ca e suficient? De cand esti consilier nu am vazut nimic palpabil, nimic concret finalizat de tine, cu exceptia acelui brad de craciun, care intr-adevar a fost un efort comun al mai multor parinti din oras, initiat si coordonat de tine! In rest, doar vorbe! Ai incercat sa confisti initiativa acelui referendum initiat de Moroianu, din disperarea ca nu l-ai initiat tu, iar rezultatul a fost un fas….asta din cauza ta, pentru ca tu le faci pe toate! Gasca navetista a pus taxe ilegale, ai tipat pe fb ca sunt ilegale, actiune in instanta „nema”! A trebuit sa o faca altii si sa si castige! Sa nu-mi zici ca tu i-ai manipulat cu puterea mintii si le-ai si spus ce sa motiveze in instanta, nu? Tu vorbesti cu ministri, cu secretari de stat, dar tu nu ai realizat nimic in afara de vorbe si laude! Si ca sa fiu si pe subiect, ca sa vezi ca esti pe langa, afla ca a fi actionar minoritar intr-o societate se numeste in termeni economici ca faci o investitie de portofoliu! Practic nu prea participi la administrare, pt ca fiind minoritar, nu prea decizi! Ce te face sa crezi ca Damen are interes sa faca investitii de portofoliu, cand ei sunt constructori de nave, nu fond de investitii! Si ceea ce nimeni nu a punctat este faptul ca DMHI nu a realizat niciodata partea de proiectare, aceasta era facuta de DSEC(sper ca am scris bine), din Coreea! Fara proiectare nu poti negocia contracte, fara contracte, degeaba ai 51%!
Comentariu by aloo! — 25 februarie 2018 @ 1:12
PTR 19. Exact asta am spus mai sus legat de posibilitatea de a construi nave (de orice fel)trebuiesc licente , si multe altele ptr. a putea contracta comenzi si sigur ca da proiectare apropos circa 20% din costul unui proiect reprezinta proiectarea, da noi primeam proiectele din DSME(corea). De aceea ma indoiesc de posibilitatea ca statul sa poata construi acum vapoare la Mangalia cum de altfel a declarat directorul ANCONAV si credeti-ma stie ce spune.Totusi am speranta ca pina cind va expira acel termen de 7-8 martie se va lua o decizie. Oricum pentru a ajunge la functionarea normala e nevoie de 7-8 luni poate mai bine. S-a si produs aceasta intarziere …..
Comentariu by M. Iorga — 25 februarie 2018 @ 8:11
VARD a închiriat clădirea Delphine Comar, pentru centru de proiectare.
Eu îmi exprim o opinie. Sau câteodată dau informații. De unde până unde impresii de “salvator”? Eu cred ca e doar frustrare.
Asa cum fiecare are dreptul la opinie, am și eu. Mai mult, fiind consilier local, am obligația la opinie, care se exprimă și prin vot.
Opinia mea este asta: Tudose a vrut sa transforme șantierul naval din Mangalia in instrument financiar. NATO si UE a insistat pana la obligativitate, prin Acord, ca România sa cheltuie 2% din PIB pe armată. Și uite așa trebuie sa cheltuie România anual pe înzestrare niște miliarde euro. PIB României este de vreo 200 miliarde euro. În 2015 ministerul apărării a avut buget de 1,5 miliarde euro, în 2018 s-a trezit statul că trebuie să cheltuie vreo 2,5 miliarde euro in plus pe ministerul apărării. Pe ce? Pe înzestrare, că alți militari nu mai putem angaja, tot prin Acord.
Astfel că: Poți achiziționa diverse de la fabricanții din industria de armament, care numai europeni nu sunt. Ori poți achiziționa de la tine, de la ministerul economiei, niște “bărcuțe” care atunci când sunt militare au un pret de 20 ori mai mare decat costul lor real pe comercial. Nu discut performanța lor, poate naște o pisică si printr-un noroc se trezește România o bună constructoare de nave militare, pentru că DMHI a fost totuși cel mai mare șantier din Europa dupa portofoliu; ori poate nu construiește performant – e totuna, pentru ca la război nu prea mergem, oricum nu-l câștigam noi singuri contra portavioanelor.
Si astfel ajungem la schema cu cavalerul de spatie: ministerul apărării comandă anual de 2 miliarde euro niște corvete, vedete, submarine (auzi-i, cică 3), a căror materie primă de construcție valorează doar 3%. Cui comandă? Unei companii de stat, deținuta de ministerul economiei. Astfel 2 miliarde euro ajung in buget pe venituri, dupa ce au plecat din bugetul apărării pe cheltuieli. Cheltuieli care erau obligate de NATO. Si statul zice: Nah, măh NATO, că am cheltuit 2% din PIB pe apărare. Iar ministerul economiei zice ca a scăzut deficitul cu 1%, are venituri in plus cu 2 miliarde euro, minus cat l-au costat efectiv “bărcuțele”.
Să nu se înțeleagă că cineva s-a referit vreodată că DMHI a construit “bărcuțe”. Expresia a fost că și noi (statul) am plutea construi niște “bărcuțe”. Referirea era la nave cu pret militar, cu destinație la apărare, ca instrumente folosite pentru a avea cheltuieli 2% din PIB pe apărare, dar cheltuială încasată tot de bugetul național, prin ministerul economiei.
Cei care au lucrat în șantierul naval sau cunosc șantierul naval pot dimensiona ce sume sunt implicate. In 2016 a construit DMHI si vapoare de mare tonaj, a facut si reparații, a avut cca 6.000 de angajați cu tot cu contractanți, in finalul anului a avut o cifra de afaceri de 0,5 miliarde euro.
Iar un contract cu 4 nave militare, 4 corvete, are valoarea a 1,6 miliarde euro.
In ceea ce privesc reparațiile militare, repari 10 nave comerciale si tot nu încasezi costul unei reparații sau reconversia unei nave militare.
De ce ar veni Damen pe 49%? Tocmai ca schema cavalerului de spatie să funcționeze. Damen iese câștigat in bani, multi au vrut sa fie Damen in situatia aceasta. Mai întâi că primeste 49% din cel mai mare șantier din Europa, pe gratis. O sa plătească DMHI si datoriile, cu Damen 49%, si tot pe gratis il primeste. Nu trebuie sa dea statul 1,6 miliarde euro pe 4 corvete (daca iese colaborarea)?
In plus, Damen are mana libere pe domeniul civil. Parca văd, SN 2 Mai reactivat si peste care s-a pus la conducere un amiral cu 2 stele achiziționează contractele militare si subcontractează Damen, iar Damen cu mana liberă pe comerciale, care aduce comenzile comerciale, subcontractează pe DMHI pe suma cat sa nu rămână profit mare DMHI-ului. Practic DMHI se transforma in forța de muncă pe care Damen va face profit, iar statul se va folosi de DMHI pentru contractele militare sa mute 2 miliarde euro pe an, din apărare la economie.
Ce pierde Damen? Nu are decat de câștigat. De-asta s-ar fi băgat. De ce statul 51%? Pt ca treaba sa meargă ca unsa, pentru ca NATO. Chestia cu furnizor NATO ajuta si pe Damen la contracte comerciale.
Dau cu opinia, nu dau cu parul. Am explicat ce consider eu ca a intenționat cineva din guvern. Doar ca atunci cand a plecat, nu a lăsat si instructiunile.
Comentariu by Ozzy — 25 februarie 2018 @ 8:43
Erată: “au insistat” si altele, din cauza de autocorect. Blogul nu ma lasă sa corectez.
Comentariu by Ozzy — 25 februarie 2018 @ 8:45
Nu asta e ideea. Ideea e ca o sa se faca 2020, inca un mandat de furaciuni al acestui primar numit in functie, si nimic nu a realizat. Toti prostii au ajuns in ziua de azi sa aiba posturi de conducere cheie.
Comentariu by Dan — 25 februarie 2018 @ 8:56
Offf,din ce am citit in presa,Damen s-a exprimat clar:vrea managementul.Nu vine sa investeasca la Mangalia (cu doar 49) sa il puna statul sa faca achizitii prin SEAP .Cine are majoritatea stabileste regulile.Si,din cite stiu,toate achizitiile cu bani publici ar trebui sa se faca prin SEAP.Daca statul at fi majoritar va inchipuiti cam dupa cit timp vor incepe constructia de nave ? Exemplul cel mai bun:autostrazile din Romania …
Comentariu by ***** — 25 februarie 2018 @ 17:19
Pt. #23
https://i1.wp.com/www.mangalianews.ro/wp-content/uploads/2018/02/mangalia-stand-ttr2018b-1.jpg?zoom=5&ssl=1
Comentariu by nabuco — 25 februarie 2018 @ 17:26
Intr-un comentariu precedent am afirmat ca VARD a închiriat clădirea Delphine Comar pentru a face centru de proiectare.
În VARD acționarul principal este Fincantieri.
Fincantieri a depus un plan de management, fiind interesat de 49% acțiuni din DMHI, dacă statul dorește să dețină 51%.
https://www.profit.ro/must-read/exclusiv-grupul-italian-fincantieri-printre-cei-mari-constructori-nave-lume-trimis-guvernului-oferta-santierul-mangalia-carui-vanzare-catre-olandezii-damen-blocata-17916878
Comentariu by Ozzy — 27 februarie 2018 @ 12:33
Măi Ozyy despre ce demisie vorbești ? Tu nu mai ești in PSD de foarte mult timp . Tu ești vocea străzi mai băiete . Ai reject de peste tot ……tu dă din gură că nu te costă nimic ….cine te mai bagă in seamă
Comentariu by Anonim — 27 februarie 2018 @ 17:43
Inca din 2017 acest Ozzy e zero in materie de politica. Vei fi doar un punct negru in politica locala.
Comentariu by Dan — 27 februarie 2018 @ 19:08
pt 27 si pt 28:
Mulțumesc. Unul zice ca nu mă înghite PSD-ul local, pentru că sunt vocea străzii, si celelalt spune că nu fac politică.
Ați vrut să mă denigrați?
Comentariu by Ozzy — 28 februarie 2018 @ 8:14